sobota, 14. november 2015

Stromatra, 16. del: Odzven Kaosa, 20. del

In končno ste ga dočakali – ja, tisti trije zvesti bralci (dva in pol je sicer veliko bolj smiselna razlaga tega) – dvajseti del Stromatre. Kar pomeni, da mineva že dvajseti teden odkar sem začela riniti z glavo skozi zid in prepričevati ljudi v to, da dejansko nekaj vem. Kot večina mojih drugih početij tudi to ni najbolj smiselno, ampak bolje, da ima človek nekaj kot pa da bi se načrtno smilil samemu sebi in s tem moril tudi ljudem okrog sebe.
Za mano je skoraj peklenski teden – dejansko nič slabši od ostalih, verjetno pa je bila moja navdušenost nad njim slabša kot do zdaj. Glava je skuhala nekaj povsem absurdnih idej, katerih nisem uspela do konca dešifrirati, ker me je neprestano kdo opominjal na stvari katere bi pravzaprav morala takrat početi. Posledično je nastala napol skuhana zmeda idej, ki vključujejo veliko barve, razredčila, avtomobilskih gum, drv in peska v čevljih (poleg vseh ostalih stvari). Kakorkoli, čas je novo dozo znanja iz moje strani (ker si še vedno predstavljam, da sem pri pameti... torej, v upanju, da bo svet pametnejši, je tukaj tole...

191. Memento – in ja, tokrat začenjam naravnost s filmom (še vedno sem človek, ki sovraži filme, ker se da čas izgubljat na kakšen bolj kreativen način... in zato, ker imam izredno slabo koncentracijo zadnje čase). Torej, Memento je film izpod režiserske taktirke Christopherja Nolana, kratko zgodbo, na kateri je film zasnovan pa je napisal Jonathan Nolan (Christopherjev brat), nosila pa je naslov Memento Mori. Film je izšel leta 2000, v njem pa najpomembnejše vloge igrajo Guy Pearce, Joe Pantoliano in Carrie-Anne Moss. Film se vrti okrog moškega, ki hoče rešiti umor svoje žene, kljub temu, da ima okvaro hippocampusa (Anterogradna amnezija – glej naprej, številke odlomka pa ne povem, ker boste skočili tja, brez da bi prebrali nabirko tega tedna do konca). Da bi si stvari olajšal, se domisli nenavadnega načina, kako si bo stvari zapomnil. Iznajde poseben, sebi lasten sistem kam pospravlja stvari, da jih bo kasneje še našel. Namesto, da bi se pogovarjal z ljudmi po telefonu (ker telefonski pogovori so zapravljanje časa, saj vam lahko tam ljudje ure in ure lažejo, vi pa tega ne morete ugotoviti), se z ljudmi pogovarja iz oči v oči, tako da si lahko ogleda njihove odzive pri raznih izjavah. Stvari skrbno fotografira s polaroidnim fotoaparatom, zapiše pa si tudi natančne opise dogodkov, da mu kaj ne bi ušlo iz spomina, saj bi takšni lapsusi lahko resno ogrozili njegovo raziskavo. Najpomembnejša dejstva pa si da tetovirati po sebi, da jih lahko vedno nosi s seboj, če bi jih slučajno potreboval.
Film dejansko pripoveduje dve zgodbi. Prva je tista s katero se protagonist (Leonard, ki ga igra Guy Pearce) spopada vsak dan po svoji nesreči, ko je izgubil možnost ustvariti nove spomine, zadnja stvar, katere se spomni pa je to, da mora najti morilca svoje soproge. Druga zgodba pa presenetljivo kaže dogodke v obratni vrstni smeri in vsakič razkrije malo več. Prva zgodba je posneta v barvah, druga pa v črno beli tehniki (na DVDju, ki dejansko vsebuje dva DVDja, si lahko na drugem ogledate zgodbo v kronološkem vrstnem redu, seveda potem, ko ste rešili vsa vprašanja in sekvence filma postavili v pravilen vrstni red – preko tega dela ne morete, saj so do pravilnih rešitev onesposobljene komande predvajalnika naprej, nazaj in preskoči poglavje... ker nikoli ne škodi malo pomisliti).
Leonardu pri reševanju pomagata natakarica Natalie in moški pod krinko, ki sam sebe imenuje Teddy... za kaj več pa si pač oglejte film.
Film je požel ogromen uspeh, kljub temu, da gre za precej komplicirano zgodbo. Nominiran je bil za dve nagradi Oscar in 48 drugih nagrad in dejansko je prejel 48 nagrad.

192. Ta teden smo obeležili 101. Rojstni dan avstrijske igralke Hedy Lamarr, vendar se tokrat nismo osredotočali na jeno lepoto ali igralske sposobnosti. Splošno znano dejstvo je namreč, da je ikona črno-belih filmov sodelovala pri nastanku tega, kar danes imenujemo internet. Seveda ona ni svojih selfijev, foodijev in fotografij otrok objavljala na družbenih omrežjih, ampak je s sodelavcem iznašla domiseln način, kako manipulirati radijske frekvence, da sporočila zavezniške vojske ne bi prišla pod roke nacistom v drugi svetvni vojni.
Sodelavca, Hedy in izumitelj George Anthiel sta patent prejela leta 1941, možnosti njune iznajdbe pa so bile odkrite šele veliko kasneje. Njun izum se danes smatra za hrbtenico brezžične komunikacije, saj deluje na principu širokega spektra. Tako kot večina izumiteljic iz tistega časa, je tudi Hedy prejela zelo malo slave za svoj izum. Kot običajno, veliki postanejo popularni šele po svoji smrti. Vseeno pa upam, da ste se ikoni starih filmov zahvalili v spoštljivi maniri, na kar vas je opozoril tudi Google. Brez nje bi namreč še vedno hodili po ulici, kazali slike svojih otrok, mačka ali dopusta popolnim neznancem in kričali 'Ti je všeč? Ti je všeč? A TI JE VŠEČ???'

193. In ker smo že ravno pri 'badass women', naj vam na tem mestu predstavil še eno zanimivo večno damo. Ajatar (tudi Ajataro, Ajattara in Aiatar) je lik iz finske in baltske mitologije, glede na to, da doji kače pa je podobna tudi babilonski Tiamat (ki bo predstavljena kdaj drugič). Gre za t.i. hudičevo mater, zlega duha, ki prinaša bolezen in nesrečo, vsakdo, ki jo pogleda pa hudo zboli in kmalu tudi umre. Običajno se manifestira kot kača ali zmaj, mitologija pa jo običajno prikazuje kot napol žensko in napol orla. Njeno ime naj bi bilo izpeljano iz finskega glagola ajaa, ki pomeni 'truditi se'. Eno izmed njenih imen je tudi Taratta.
V knjigi Ronja, razbojnikova hči jo je deloma predstavila Astrid Lindgren. Prikazala jo je kot hudobno letečo nadlogo z žensko glavo. Ker, saj veste, ženske smo kot angeli. Če pa nam kdo polomi krila, se naučimo letati na metlah.

194. Fermijev paradoks vprašanje, katerega je zastavil nobelovec  Enrico Fermi v petdesetih letih 20. Stoletja in se glasi 'Če so nezemljani vsakodnevni pojav, zakaj nismo z njimi vzpostavili kontakta?'

Za možne rešitve t.i. paradoksa vprašanja, ki je vedno bolj zanimivo (čeprav je po mojem še zelo daleč preden bo človek sploh tega sposoben s svojim načinom razmišljanja, tehnologijo in znanostjo), velja več tisoč teorij, ki se medsebojno razlikujejo samo po niansah ali pa so si povsem nasprotne. Po teoriji Iana Crawforda, astronoma iz univerze v Londonu, v mlečni cesti (če ste se kdaj slučajno spraševali od kje ime hudo popularni sladici iz vašega otroštva... tako je ime galaksiji katere precej nepomemben del je zemlja in njeni prebivalci) živi največ ena civilizacija, ki je sposobna koloniziranja celotne galaksije. Če je civilizacija enega planeta kolonizirala dva druga, čez nekaj desetletij pa sta ta dva kolonizirana planeta kolonizirala vsak dva nova, bi v roku 5 do 50 milijonov let bila kolonizirana celotna mlečna cesta. Sicer se marsikomu to zdi zelo dolgo obdobje, vendar je glede na starost vesolja in same galaksije to samo nekaj momentov. Civilizacije, ki so obstajale dolgo časa nazaj pa bi vseeno morale za seboj pustiti kakšno sled, mogoče pa je tudi, da je ljudje še nismo sposobni najti (slišati, videti, doumeti)... vendar pa si lahko zastavite vprašanje: katera opcija je bolj grozljiva? Tista, da smo ljudje sami v vesolju, ali tista, da nismo?


195. in ker smo že ravno v vesolju (brez skrbi, zraven imam tudi primeren soundtrack), vam lahko opišem tudi meglico imenovano Boomerang – seveda pa je ime dobila po svoji nenavadni obliki. Gre za zvezdno meglico, ki je okrog 5000 svetlobnih let stran od Zemlje. Nahaja se okrog umirajočega belega škrata (da ne boste mislili, da vas hočem prepričat v obstoj pravljičnih bitij s katerimi bi vam kasneje razložila delovanje vsega v obstoju... gre za vrsto zvezde, ki že izgublja svojo moč, zaradi česar se je strnila v manjši primerek, od sebe pa oddaja manjše količine toplotne energije. Večina zvezd v mlečni cesti je namreč takšnih. Ker je njihova masa premajhna, da bi postale ogromne nevtronske zvezde, postajajo vedno manjši, zadnji stadij njihovega obstoja pa je v belih škratih), ki predstavlja najhladnejšo točko v vesolju (ker se z večino vesolja še ne tikamo, lahko trdimo tudi, da gre za najhladnejšo točko v nam znanem vesolju), ki domnevno znaša nekje okrog absolutne ničle (okrog 272°C pod ničlo). Zvezda od sebe še oddaja kisik in ogljik, mešanica plinov pa se hitro ohlaja, ko zapuščajo okolje zvezde (na podoben način, vendar brez zvezdic in vesolja, delujejo vaši hladilniki).
Običajno je, da so zvezdne meglice v obliki metuljčka, kakršni so nekoč krasili ovratnike urejenih moških, danes pa jih najdemo predvsem na hipsterjih in nekaterih primerkih, ki so malo stran od povprečja, do česar pride, ko plini zelo hitro izhajajo iz zvezde in se širijo v vesolje. Čeprav se je za meglico Boomerang izkazalo, da njeni procesi ne potekajo na tak način, saj so plini hladnejši in se raztezajo povsem drugače. Prav tako je težko razbrati obliko neke meglice samo na osnovi nekaj fotografij iz ene perspektive, zato je bilo kasneje dokazano, da se meglice dejansko razširja v vesolje, vendar je to prikrito s pomočjo zvezdnega prahu, ki meglico obdaja.

196. No, končno, da vam postrežem s razlago iz prvega odlomka danes (tistega o filmu Memento), zato bo na tem mestu govora o anterogradni amneziji. Gre za obliko amnezije (pojav pri katerem oseba izgubi spomin popolnoma ali delno – do določene starosti, določenih dogodkov ipd.) pri katerem bolnik ne more ustvariti novih spominov, saj se podatki iz senzoričnega in kratkoročnega spomina ne morejo shranjevati v dolgoročni spomin, zato jih nemudoma pozabi, ko več niso del kratkoročnega spomina. Takšna oblika amnezije lahko nastopi po poškodbi (npr. udarec v glavo) ali tudi po zastrupitvah (npr. pri dolgotrajnem alkoholizmu), stradanju in podhranjenosti, kapi , anoksii (stanje, ko človeško telo dlje časa ne dobi kisika in celice v možganih pričnejo odmirati – in celice v možganih se obnavljajo veliko počasneje kot drugje na telesu, samo tako, za informacijo) ter tudi drugih stanjih. Zaradi narave takšne poškodbe, ki povzroči to in tudi druge vrste amnezije, je amnezijo nemogoče zdraviti s farmakološkimi sredstvi (možganski nevroni so že bili izgubljeni, zdravila pa jih ne morejo nadomestiti ali vzpodbuditi njihovo novo nastajanje). Pacienti in njihovi bližnji se običajno poslužujejo načina, kjer do sekunde natančno organizirajo svoj dan, da česa ne bi spregledali oz. pozabili, načinov za pomoč pa je več z vsakim bolnikom.

197. sodeč po novi študiji, naj bi bili otroci vzgojeni v vernih družinah bolj nesramni in naj bi premogli manj empatije. Znanstveniki iz sedmih univerzitetnih raziskovalnih centrov po svetu so preučevali večje število otrok vzgojenih v vernih družinah (več svetovnih religij, posebej so bile izpostavljene monoteistične religije) ter otrok iz družin, ki se niso definirale kot verne. Tako so v nekaj letih uspeli dokazati, da vzgajanje v veri močno negativno vpliva na otrokov altruizem.
Testirani so bili otroci med petim in dvanajstim letom in izkazalo se je, da so tisti otroci, ki so dlje izpostavljeni verskim vsebinam (po domače rečeno, starejši otroci) pokazali hujše obnašanje do drugih otrok, prav tako pa so druge otroke večkrat kritizirali.
Študija je pokazala ravno nasprotno od tega, kar so dejansko hoteli dokazati. Medtem, ko se skoraj 6 milijard ljudi na svetu identificira kot 'vernih', je bilo vseeno dokazano, da religija oz. osebna vera ni predpogoj za človekovo moralnost – več kot polovica ljudi v ZDA je namreč prepričana, da brez vere človek ne more biti moralen, prav tako 70% prebivalcev bližnjega vzhoda in skoraj 75% prebivalstva v Afriki.

198. Ste že kdaj stali pred ogromno sliko v muzeju ali galeriji in imeli občutek, da boste omedleli? Stendhalov sindrom, hiperkulturemija ali Florentinski sindrom je mogoče razlaga za ta neljubi dogodek. Gre za psihosomatsko bolezen, ki se kaže v hitrem bitju srca, zmedenostjo, celo halucinacijah pri posameznikih, ki so izpostavljeni neopisljivi lepoti umetniškega dela ali veliko umetninam. Isti izraz se občasno uporablja tudi pri podobnem pojavu, ko je nekdo izpostavljen lepoti narave kakršne ni vajen.
Res je, da je lepota oz. njeno dojemanje subjektiven način dojemanja sveta, zato naj bi bila skrivnost tega stanja v t.i. razbobnanosti umetniškega dela (nekdo bo npr. leta in leta, od ranega otroštva dalje poslušal o famozni Mona Lizi in ko jo bo končno videl, bo dobil občutek, da bo omedlel, če ne celo kar umrl. Eden izmed nazivov Stendhalovega sindroma je tudi 'umiranje v lepoti'). Tako naj bi šlo izključno za moč sugestije.
Sindrom je ime dobil po H. M. Beyleu, francoskem avtorju bolj poznanem po psevdonimu Stendhal, ki je podobno stanje opisoval v svojem delu Napoli in Firence: Potovanje iz Milana do Reggie, kjer je opisal svojo norost nad Firencami in njenimi umetniškimi deli.

199. Leta 1966, na prečudovit dan v predmestju avstralskega mesta Adelaide, so izginili Beaumontovi otroci, devetletna Jane, sedemletna Arnna in štiriletni Grant. Otroci so domnevno odšli z avtobusom v bližnji Glenelg Beach, kamor so pogosto hodili, vendar pa jih po tem odhodu nihče več ni videl.
Kasneje so priče povedale, da naj bi otroke videle na plaži z visokim svetlolasim moškim, Jane pa naj bi kupila prigrizke z denarjem katerega niso imeli, ko so odšli od doma. Poštar jih je nekaj ur kasneje videl kako so hodili po poti do doma, vendar domov niso nikoli prišli. Okrog tega primera kroži ogromno teorij (od tega, da je otroke nori znanstvenik spremenil v t.i. človeško stonogo, do tega, da so jih ugrabili razni kulti), vendar pa primer še danes, skoraj 50 let odkar se je pripetil, ostaja nerazrešen in buri duhove, ne samo v Avstraliji, kjer so po izgunotju Beaumontovih otrok ljudje postali bolj zaščitniški in paranoični okrog svojih otrok, ter tudi drugje po svetu, kjer se taki primeri dogajajo vsak dan.

200. Dvajseti teden zapovrstjo bo kmalu mimo, primerno se mi zdi objaviti še ime za precej pogost pojav dandanes (katerega opazite sploh, če ste pokonci zelo zgodaj zjutraj, tako kot nekateri neprespani ljudje na tej strani). Gre za t.i. komorebi. Beseda japonskega izvora opisuje kako svetloba pada skozi drevesne liste. Pogost pojav s komorebijem oz. njemu precej podoben pojav je tudi psithurism, ki označuje zvok drevesnih listov, ko med njimi piha veter.

Tako, za ta teden imate dovolj. Sicer nisem nagnjena k opravičevanju, vendar vseeno se mi zdi pošteno, da nekaj zadev razjasnim. Tokratna Stromatra je nastajala zelo hitro, ker je nekatere od nas doletelo vse delo, za katerega cel teden nismo niti vedeli, da ga imamo, kar je povzročilo precej več težav, kot so sprva sklepali ljude, ki so nam to delo naložili. Članki so opisani na kratko (če smo pošteni, redko kdo od vas bere kaj kar je napisano na dolgo – izjema so hit knjige, katere je nujno prebrati, če hočete biti v trendu), možne so pravopisne napake (te pa so ostale noter zato, da bi se dalo videti kdo je pravzaprav sploh prebral spisek ta teden – občasni testi koncentracije namreč blagodejno vplivajo na vašo koncentracijo, s koncentracijo pa ima večina nas precejšnje probleme... kakorkoli, to je to za ta teden. Še vedno ste vabljeni, da kakšno stvar pripomnete, daste idejo ali se domislite zanimive teme o kateri bi lahko pisala – sicer imam svojih idej še dovolj, lahko pa, da se med njimi skriva tudi kakšna vaša ideja pa tega niti vi niti jaz še ne vemo. Torej, razmislite do naslednjič, možno je, da se naslednji teden zopet srečamo!

Scanje v lastne čevlje še nikogar ni ogrelo za dolgo (islandski)

Ni komentarjev:

Objavite komentar