sobota, 12. marec 2016

Stromatra, 16. del: Odzven Kaosa, 37. del

Nastanku tega zapisa, ki sledi, je botrovalo nekaj vzrokov. Za spremembo bi bilo pametno, da razložim, da so vsi navidezno nepovezani med seboj, ampak jih bom vseeno zapisala – da boste dobili kratek vpogled v način mojega osebnega povezovanja podatkov, ki je dejansko še bolj nesmiseln kot moje razmišljanje. V noči iz 7. Na 8. Marec sem se namreč sredi noči prebudila s krvavo željo po tem, da bi slišala ploščo Ceremony of Opposites švicarske skupine Samael. Sicer imam pogoste izpade v takšni maniri in ugotovila sem tudi, da jih je pametno čimprej potešiti. Ker plošče nisem slišala že zelo dolgo, vendar sem se odločila, da je verjetno čas za to, da si ustrežem. Tako je sledilo iskanje plošče v računalniku, iskanje primerne jakosti poslušanja (sredi noči ljudje večinoma niso odprti za veliko kruljenja in žaganja) in iskanje primernega čtiva za spremljavo (bilo je sredi noči in človek se rad ohranja budnega med takim početjem). Takrat sem našla članek o Malaiki, samici geparda v afriškem rezervatu, katerega nadzorujejo Masaji. Članek je bil kratek potopis, brez veliko nasilja in odvečnih podatkov, zato je bil zgodnji jutranji uri izredno primeren. Nato je nastopilo jutro 8. Marca in prijatelj (kateremu bo nekaj zapisov kasneje podana zahvala v obliki zapisa na temo, ki jo je predlagal) mi je za darilo ob mednarodnem dnevu žena na FB časovnico nalepil videoposnetek Blow your Trumpets Gabriel skupine Behemoth, kar je domnevno naključje (v katera se mi zdi nesmiselno verjeti, če jih je toliko na kopici) naredilo za presežek.
Vsi trije podatki, ki so odebeljeni se večini populacije verjetno zdijo nepovezani – v redu, dve glasbeni zadevi in žival – vendar je očem bistvo nevidno (kdor hoče videti, mora biti rahlo zmešan). Naj razložim tistim, ki niste ugotovili, kje leži povezava med podatki. Samael je judovski nadangel, katerega ime prevajamo v 'Božji strup' in je v izvensvetopisemski tradiciji predstavljen kot angel smrti. Torej, vrsta angela.
Malaika je, poleg tega, da gre za zelo staro masajsko pesnitev in pop hit iz začetka osemdesetih, beseda iz swahilija, ki v direktnem prevodu pomeni 'angel'. Podobne so ji hebrejska beseda mal'akh in (po mojem znanju) turška beseda arabskega izvora melek. Gepardka omenjena zgoraj je svoje ime dobila iz strani svojih oskrbnikov, ko so videli kak odnos imajo samice gepardov do svojih potomcev (do dve leti jih pazijo s svojo dušo in telesom – na Malaiki so bile očitne brazgotine, ko je branila svoje mladiče - ter še nato, ko so njihovi mladiči že odrasli, so matere vedno nekje v bližini). Torej, še en angel.
Nato pa še Blow your Trumpets Gabriel. Kot faliran teolog z uničeno vero v karkoli, kar spominja na krščanstvo (katero so seveda uničili ravno tisti, ki so me hoteli prepričati, da je krščanstvo edini odgovor), vam lahko povem, da je Gabriel nadangel iz judovske tradicije, eden izmed dveh nadangelov, ki je dejansko imenovan s svojim imenom in ne preko tradicije. Njegovo ime prevajamo kot 'Bog je moja moč' oz. tudi 'Božja moč' (avtorji pesmi katero sem prejela za dan žena bi se verjetno po tleh valjali od smeha v tem momentu), je pa tisti, ki skrbi za pravičnost in izvrševanje božje moči (ne 'božje volje'! Za to so pristojne druge službe – saj vendar vemo, da božjo besedo vedno izgovarjajo ljudje... okey, ne mislim se spuščat v to debato). Torej je Gabriel še en angel.
Iz nepričakovanih virov je bilo moč potegniti tri omembe nečesa v kar ne verjamem (in še posebno ne verujem), se mi pa zdi, da ima tudi veliko ljudi okrog mene nenavadne interpretacije te besede. Za veliko ljudi so to samo še oblika aplikacije na FBju, ki jim vsako jutro pove kakšen nesmisel, ki naj bi jim bil za vodilo v prihajajočem dnevu (če nekdo v to verjame, potem naj, moja dolžnost – v nasprotju s prepričanjem večine, ki to verjame – pa to ni).
V dveh tisočletjih od nastanka krščanstva – oziroma okrog šest tisočletjih odkar je nastalo judovstvo, so se za določene stvari našle dobre razlage – kako to, da ima Zemlja dan in noč, kako to, da ljudje ne padejo preko roba Zemlje (sicer imajo pripadniki prepričanja, da je zemlja ploskev zagovornike po vsej Zemeljski krogli), od kje pridejo strele in nevihte (dokazano je, da ne gre za izraz Božjega srda ali angelske solze) in tudi celo, kaj se zgodi z nekom po smrti. Sicer obstoj duše še ni bil dokazan, da bi se lahko spraševali o tem, kaj se zgodi z njo potem, ko človek umre... človeški organizem sicer proizvaja dovolj električne energije, da bi lahko sam napajal 10 vatno žarnico in ker se energije ne da narediti iz nič in sploh, ker energija ne more iti v nič oz. biti izničena, ostaja vprašanje, kaj se zgodi s to energijo, ki je v trenutku smrti bila v človeku... mislim pa, da si večina vernikov človeške duše ne predstavlja v obliki energije in svetlečih žarnic.
Se vam še vedno zdi, da so stvari nepovezane? Tudi, če se vam to še vedno zdi, potem imate tukaj še deset razlogov, da si lahko premislite. Seveda, začenjam z dvema odlomkoma o angelih. Malo bolj smiselnima kot je aplikacija na družbenih omrežjih. Vendar ne preveč...

361. Najprej na splošno o tem, kaj so angeli – poleg debelušnih otrokom podobnih likov, ki naj bi imeli krila in so domnevno brez genitalij (ker jih, praktično gledano, sploh ne potrebujejo). V umetniških delih imajo tudi svetniški sij, ogrinjala, ki zakrivajo njihovo umanjkanje genitalij, okrog njih pa je običajno naslikana 'posebna' svetloba, ki označuje, da gre za nek poseben lik (nekako težko osebno enačim angela z 'bitjem', čeprav je bitje vse, kar ima 'bit'... ampak, ker to ni ontološka debata in gre predvsem za moje osebne zmedene preference, bomo to pustili za kdaj drugič). Angeli so duhovna oz. spiritualna bitja v religijah in mitologijah, abrahamovske religije (judovstvo, krščanstvo in Islam) ter Zoroastrizem jih opisujejo večinoma kot dobrohotna nebeška bitja (o bipolarnosti dobrohotnosti bo kaj več povedanega v naslednjem odlomku, ki se bo spopadal z eno vrsto angelov), katerim je dana vloga glasnikov Božje volje na Zemlji, so tisti, ki izpolnjujejo Božjo voljo ter varujejo človeštvo.
Guido Reni - Nadangel Mihael

Beseda 'angelos' (gr. Ανγελος) iz katere izhaja latinska beseda 'angelus' (ta pomeni sel oz. kurir) prihaja iz mikenske linearne B pisave (v kateri se beseda pojavlja prvič, in sicer v obliki 'a-ke-ro'). V Septuaginti (prevodu biblije iz hebrejščine v grščino) je 'angelos' glavni prevod besede 'mal'akh' in se uporablja za vse posrednike oz. sele. V Vulgati (prevod biblije v latinščino) beseda označuje sele, ki so nadnaravna bitja, za človeške sele pa se uporablja beseda legat oz. nuncij (takšna praksa je splošno sprejeta v prevajanju svetega pisma in tudi v eksegezi).
Torej, kaj so ta 'bitja' (sigurno ne tisti, ki vam preko družbenih omrežij delijo nasvete o dnevu, ki prihaja)?. Da bi razumeli enega izmed možnih odgovorov na to vprašanje, moramo najprej pogledati nazaj v zgodovino, da bi videli, kakšno mnenje si je o tem ustvarilo judovstvo (ker bo tokrat govora večinoma bolj o t.i. abrahamovskih religijah, da vsaj približno ostanemo v istih smernicah. Druga verstva po svetu sicer imajo angelom podobne 'zadeve', vendar, ker ne pišem tezarija na to temo, bom ostala samo pri tem, česar me je naučil moj definitivno propadel študij).
Majmonid oz. mož, ki je bil svoji materi poznan pod imenom Moshe ben Maimon trdi, da je v judovski tradiciji 10 kategorij angelov, ki so hierarhično razporejeni (ker red mora biti, v nasprotnem primeru pride do kaosa oz. do realnosti kot jo poznamo danes). Tako so rangirani od Chayot ha Kodesh, kar pomeni 'živa bitja' in so ognjena bitja, ki držijo božji prestol ter Zemljo na njenem mestu (Ezekiel 1-10), preko Ophanim, Erelim, Hashmallim, Seraphim (o katerih v Svetem pismu veliko govorita Ezekiel in Izaija) do Malakim (ki so odposlanci oz. seli), Elohim (božja bitja), Bene Elohim (sinovi božjih bitij), Kerubim in končno Ishim (človeku podobna bitja, katera omenja že Geneza 18,2). Podobno razdelitev je sprejela tudi mistična kabala.
Sveto pismo in tradicije, ki izhajajo iz njega sicer nikjer ne omenjajo, kako je bog ustvaril angele, vseeno pa jasno pove, da so angeli ustvarjeni in da jim je človek podrejen (da ne bi uporabila izraza 'manjvreden') – glej Psalmi 8,4-5. V krščanstvu je to brezredje seveda povzročilo nemalo slabe volje, saj se cerkveni očetje niso mogli dogovoriti, ali so angeli samo duhovna oz spiritualna bitja ali imajo tudi fizična telesa. Da bi sklenili kompromis preden je prišlo do kakšne vojne okrog tega (khm-khm-khm) so nekateri predlagali, da so angeli nebožanska (nimajo božanskih atributov) in nematerialna bitja (torej, nimajo fizične oblike), ki so povsem pokorna Sv. Trojici. Sv. Avguštin, eden izmed najpomembnejših cerkvenih očetov (ki se je veliko bolj kesal zaradi tega, ker je kot lačen otrok utrgal jabolko kot pa zaradi tega, ker je imel nezakonskega otroka, ko več ni bil otrok) je določil, da je biti angel služba, bitja, ki pa to službo imajo pa so duhovi (to je verjetno ena najsmiselnejših stvari, ki jih je ta človek tudi povedal) – od tukaj tudi naziv za svetega duha (domnevno. Nisem bila nikjer v bližini, ko se je to zgodilo, zato blago rečeno nimam pojma). Stvar je večini vernikov do danes ne pretirano jasna. Ker so našli večje probleme okrog tega.
Vladimir Borovikovsky - Nadangel Gabriel

Eden izmed cerkvenih zborov – t.i. 4. Lateranski koncil - je rekel, da so angeli ustvarjeni in to pred človekom, in 1. Vatikanski koncil se je s tem strinjal. Še eden izmed večjih umov v cerkveni zgodovini, sv. Tomaž Akvinski se je spopadel z vprašanjem o tem ali so angeli omniscientni (po domače povedano 'vsevedni') in prišel do ugotovitve, da kljub temu, da imajo večje znanje kot ljudje, to niso – kar pa je ravno nasprotno evangeliju po Mateju 24,36 trdi ravno nasprotno (kar je sicer malo vprašljivo glede tega, da če je vseveden Bog, njemu podložna bitja pa prav tako, slej kot prej pride do kravala in kaosa... oprostite, falirani teolog v meni občasno prileze na plano takrat, ko je najmanjša potreba po tem... in takrat hoče imeti traktate, da bi dokazal svoje prepričanje). Tudi to vprašanje je ostalo nerazrešeno, ker je Cerkev našla drugo težavo kar se angelov tiče. Ljudje smo nagnjeni k temu, da stvari poimenujemo, zato so ljudje hoteli poimenovati tudi angele – da bi jih tisti, ki se z njimi srečajo, vedeli, s kom so se srečali. Določili so, da je nesprejemljivo kaj podobnega početi in zato imajo uradno imena samo Gabrijel, Mihael in Rafael. Prva dva sta tudi edina, katera z imenom poimenuje Sveto pismo, ostala imena pa izhajajo iz izvensvetopisemskih tradicij (Jophiel, Uriel, Samael in Sandalphon), vsi pa so nadangeli... preden sem povzročila, da Cerkev zaradi mene skliče kakšen koncil na katerem bi razpravljali o povsem nepovezanih temah, se bom premaknila na Islam.
Verovanje v angele je eden izmed šestih stebrov muslimanske vere, Koran in Hadit pa jih tudi velikokrat omenjata. Po njihovem izročilu so angeli božji glasniki, ki nimajo lastne volje in v vsem ubogajo božje ukaze ter jih izpolnjujejo. Ker pa je Islam še ena izmed abrahamovskih religij, se je tudi v tem primeru napletlo veliko teorij o tem kakšna je njihova vloga in kakšna je hierarhija med njimi. Islam tako loči več kategorij angelov. Po njihovem je Jibrail (kar je v resnici prevod imena Gabrijel) glavni božji glasnik, Mikail je angel narave, Azrael oz. Izrail pa je angel smrti (tako ste izvedeli tudi kako je svoje ime dobil Gargamelov maček v Smrkcih). Poleg teh treh med t.i. nadangele priševajo še Israfila (katerega poznajo še pod imenom Serafim), katerega ime pomeni 'goreči', njegova naloga pa je, da vstajenje razglaša s trobento. Ostali angeli v islamu so razporejeni v pare - kot sta Kiraman Kadibim (ki sta angela, ki zapisujeta človekao dobra in slaba dela) in Munkar Nakir (angela, ki človeku po smrti postavljata vprašanja o njegovi veri. Če jih človek ne opravi, bo trpel do sodnega dne, če pa jih pa bo sodni dan počakal v miru) ali skupine – npr. Darda'il (angeli, ki poslušajo kje v svetu ljudje oznanjajo božje ime) in Mu'aqoibat (angeli varuhi, ki človeka pazijo dokler ne pride čas, da ta človek umre).
Moderne teorije angele vidijo predvsem kot božje glasnike, tiste, ki razglašajo božjo voljo in nauke ter pozivajo ljudi k spreobrnenju. Nekateri jih celo vidijo kot tiste, ki ljudi varujejo v nevarnih situacijah (in ker je danes ogromno populacije prikljčuene na internet, to radi opravljajo kar preko družbenih omrežij. Kako uspešni so z dejanskim varovanjem preko te aplikacije zaenkrat nimamo statističnih podatkov). Določene ločine jih vidijo tudi kot duhove umrlih ali celo tistih, ki se še niso rodili (prvi človek, Adam, naj bi bil utelešenje nadangela Mihaela, Noa – tisti, ki je stesal ladjico na katero je naložil vse živali in jih tako zavaroval pred svetovnim potopom – pa utelešenje nadangela Gabrijela. Iz tega lahko sklepamo, da je angelologija razvejana veda, ki se spopada z nenavadnimi vprašanji, ne moremo pa iz nje narediti znanost. Ker je dejansko nemogoče najti smiseln, zdrav in logičen kompromis med vero in znanostjo.

362. Kljub temu, da je zgornji članek zaobsegel veliko preveč prostora, bom za nekaj momentov ali celo malo dlje ostala pri isti temi. Izpostaviti nameravam namreč Angele smrti (seveda, tudi tukaj lahko potegnem četico glasbenih namigov, ampak bodo nekateri razvidni v samem besedilu, za preostanek pa veste, kje sem in pridite vprašat). Ker na krščanstvo oz. večino abrahamovskih religij gledam kot na kult smrti, je zame smrt sestavni del življenja - sploh je to očitno na dan žena, ko ženske dobijo šopek cvetlic, ki so živa bitja, nekdo pa jih je odtrgal ali odrezal ter jih s tem umoril – njihovo življenje je s tem končano, to pa je definicija smrti. Te cvetlice, nekakšna rastlinska mrhovina pa nato počasi, ampak jasno izgubljajo vse svoje atribute – lepoto, vonj ipd. Kot bi ženski prinesli mrtvo mačko v znak svojega spoštovanja do ženske (do mačke sigurno ne), nato pa bi ženska mačko razparcelirala v dovolj veliko posodo in opazovala kako mačje truplo razpada ter povabila tudi svoje prijateljice naj si to razpadajoče truplo tudi ogledajo, saj je ona sama nad njim navdušena... kakorkoli, ker smo že ravno pri angelih, torej omenimo angele smrti.
Gustav Dore - Samael

Kot je očitno utečena navada, si najprej oglejmo kaj o tej temi pravijo judje. V Eksodusu oz. 2. Mojzesovi knjigi v Svetem pismu, je angel smrti tisti, ki prinese deseto božjo nadlogo, poznajo pa ga tudi kot angela uničenja - kot Ha-Mashchit umori prvorojence v Egiptu ter ogromno prebivalstva v Jeruzalemu, kot to navaja 2. Samuelova knjiga 24,15. To ime se večkrat pojavi tudi kot drugo ime za Gehenno (t.i. Dolina Hinnomovih sinov), neke vrste pekel, v podobnem smislu pa jo uporablja tudi nova zaveza, saj jo sinoptični evangeliji omenjajo kot kraj, kjer so v neugasljivem ognju (Marko 9,43) uničeni telo in duša (Matej 10, 28). Kot drug tip uničevalca oz. Memitim pa je omenjen v Jobovi knjigi 33,22. V kasnejšem judovstvu so v zvezi s smrtjo običajno omenjeni nadangeli Mihael (ta je odnesel Adama v grob – po nekaterih izročilih, Sveto pismo okrog tega ne govori veliko), Gabrijel (ta je odgovoren za smrt kraljev) ter Samael. Ta je predvsem pomemben v Talmudu in potalmudskem ustnem izročilu. Opisuje se ga kot tistega, ki toži ljudi, ki počnejo slabe stvari, kot tistega, ki zapeljuje in kot tistega, ki uničuje – ker ima mračne in uničujoče dolžnosti , zato ga izročilo običajno pojmuje kot dobrega in zlega hkrati. Kljub temu, da hoče, da človek dela zlo (ker bi drugače izgubil svojo službo tistega, ki toži), ostaja sam božji služabnik. Je Ezavov angel varuh in zavetnih Rimskega imperija, kabala pa ga predstavlja kot pozitiven lik, saj ga vidi kot tistega, ki sprejema človekove molitve (ko ljudje pridejo v nebesa) in vodi legije angelov. Kot angel živi v sedmih nebesih, čeprav vodi angele v petih nebesih.
Gehenna

V krščanstvu je Mihael dobri angel smrti, Samael pa zlobni angel smrti. Poleg njih dveh je omenjen tudi Abaddon (hebrejsko – ime Abaddon se uporablja tudi za t.i. jamo brez dna poleg Sheola oz. ene izmed judovskih interpretacij pekla, običajno prevedeno v 'kraljestvo umrlih'. Kot osebo se ga predvsem pojmuje kot 'kralja vojske kobilic', njegovo ime pa je od 3. Stoletja dalje sinonim za hudiča, kakršno prepričanje je sprejel tudi gnosticizem) oz. Apollyon (grško – gre pa za isto osebo), ki je t.i. angel uničenja, najdemo pa ga predvsem v verjetno najbolj bizarni knjigi v Svetem pismu, v Razodetju (9,11).
Azrael

Kot že rečeno, v določenih pogledih lahko krščanstvo razlagamo kot kult smrti – po definiciji je to organizacija ali skupina, ki svoje člane indoktrinira v predanost smrti, samomoru ali ubijanju. Res je, da se krščanstvo z mojo trditvijo ne bi strinjalo, ampak zakaj bi drugače nekomu obljubljali lepo posmrtno življenje? Okey, zdaj moram svojega notranjega faliranega teologa resnično zbrcati – zato so se na podlagi raznih verovanj povezanih s krščanstvom spletle razna izročila na to temo. Ena bolj zanimivih je zagotovo Santa Muerte iz južne Amerike in jugozahodne obale ZDA. Gre za sinkretistično verovanje v poosebitev smrti, sv. Smrt pa povezujejo z ozdravljenjem in varstvom umrlih ter njihovim varnim prehodom v posmrtno življenje. Mehiška lokalna verovanja jo običajno imenujejo za osmega nadangela, velja pa tudi za zavetnico skupnosti istospolnih, biseksualnih in transspolnih ljudi. Mediji jo običajno povezujejo tudi z nasiljem, kriminalom in prekupčevanjem z drogami, saj je njeno češčenje zelo popularno v zaporih. Cerkev seveda tega verovanja nikakor ne odobrava.
Iz Samaela se je, kot že rečeno, v Islamu razvil Azrael oz. Malak al-Maut (angel smrti). Koran ga nikoli ne poimenuje z njegovim imenom (oz. z nobenim od njegovih mnogih imen), zato so okrog tega razni dvomi. Njegovo ime (oz. splošno sprejeta različica), naj bi pomenila 'tisti, kateremu bog pomaga' in je kot takšna sprejeto iz hebrejščine. Azrael je tisti, ki pazi na umirajoče, ločuje dušo od mesa, sprejme duha umrlega človeka in njegovo dušo vrne nazaj k bogu. V Islamu je splošno prepričanje, da samo bog ve, kdaj, kje in kako bo nekdo umrl, torej Azrael ni tisti, ki bi prinašal smrt na tiste, katerih čas je napočil. Je samo zadnji, ki bo umrl.
Santa Muerte

Poleg naukov sprejetih v monoteističnih in abrahamovskih religijah pa nekaj podobnega angelu smrti pozna tudi hinduizem, od njega pa so ga sprejele tudi razne veje budizma. V Vedah (najstarejših zapisih v hinduizmu, ki sami zase trdijo, da so brez avtorja in jih ni naredil človek) je opisan Jama oz. Imru, ki velja za prvega človeka, ki je umrl in je zato danes gospodar smrti in podzemlja. Takšno pojmovanje o njem je sprejel tudi Teravada budizem, v budističnih templjih na daljnem vzhodu pa je eden od dvanajstih dev, božanskih varuhov. Iranska Avesta (zbirka svetih besedil Zoroastrizma) ga prepozna kot Yimo, kralja, ki je Zemlji vladal preko 900 let, danes pa ga poznajo pod imenom Jamshid. Verovanje v Jamo se je preko hinduizma razširilo tudi na Javo, ko pa je na Javo prišel Islam, je iz Jame nastal Jamadipati, vladar, ki pa je bil v procesu demistificiran in danes več ne velja za božansko bitje.
Zanimivo je vedeti tudi, da se je Jamin kult iz hinduizma razširil tako daleč, da je konkretno vplival na ugrofinsko mitologijo. Na finskem je tako nastal Jumula, kult posvečen božanstvu s tem imenom (Joma v komiju), Madžari pa so si sposodili zlate simbole moči, katere je Ahura Mazda podaril Yimi, ko ga je postavil na mesto vladarja (ta simbola sta zašiljena palica in pastirski rog), poleg tega pa so si sposodili tudi nekaj besed (iz besede vara sta tako nastali besedi vár, ki pomeni 'trdnjavo' in város, ki pomeni 'mesto').

363. In ker smo že ravno debatirali (oz. jaz sem imela monolog na temo, ki vas v vsej verjetnosti ne zanima) o angelu smrti, vmes pa smo omenili tudi zoroastrizem, lahko zdaj vržemo nekaj besed o t.i. stolpu tišine (v tem primeru gre za prevod angleškega neologizma Tower of Silence). Gre za poseben način pokopavanja v zoroastrizmu.
Stolp tišine v Yazdu (Iran)

Ker v zoroastrizmu človeško truplo velja za nečisto in se kot takšno ne sme dotikati ognja ali zemlje (ker sta oba sveta), se ga je treba znebiti na način, ki bo najmanj onesnažil zemljo – po njihovem verovanju ob smrti v truplo pride t.i. demon mrliča in onesnaži vse, s čimer pride v kontakt. Truplo je zato treba odstraniti čimbolj varno, da pride v kontakt s čimmanj stvarmi, katere bi lahko onesnažil.
Da bi trupla tako odstranili s čimmanj škode za sveta tla in ogenj, so zidali okrogle zgradbe, neke vrste kostnic, na strehi katerih so v koncentričnih krogih odlagali trupla. V zunanjem krogu so ležala moška trupla, v srednjem ženska in v notranjem otroška, v sredini stolpa pa je bila spuščena platforma v katero so pospravljali kosti trupel, ki so razpadla. Truplo so po smrti posebni pogrebniki (ki so edini lahko vstopili v stolp) prenesli na streho zgradbe in jih pustili živalim in vremenskim vplivom, da so ta razpadla. Kosti je izbelilo sonce, ostale 'odplake' pa je spral poseben sistem odvajanja vode (ta je s pomočjo dežja sprala odplake in ostanke, nato pa so te odplake odtekle čez več ogjevih in peščenih filtrov in odtekle v morje – da niso onesnažile zemlje.
Avesta (glej zgoraj) tak način pokopavanja imenuje dakhmag (mesto za mrtve) ali astodan (kostnica). Tak način pokopavanja se je v Iranu obdržal (ponekod) tudi do 70. Let 20. Stoletja, nato pa so ga oblasti dokončno prepovedale. V indiji so imeli podoben način oskrbe mrtvih, kar so razumeli kot mrtvečevo poslednje dobro delo. Svoje telo je mrtvec dal živalim, v nasprotnem primeru pa bi se enostavno 'odvrgel' in od njega ne bi bilo nobene koristi.

364. Konkretne babnice so različnih oblik in vsebin, da pa ne bo vedno govora samo o mitoloških kreaturah, je tokrat čas, da povemo nekaj o ženski, ki je v resnici obstajala. Govora bo o Hipatiji Aleksandrijski (370 AD – 415 AD), inteligentni in po izročilu tudi lepi ženski, katere dela se niso uspela ohraniti zaradi invazije krščanstva.

Hipatija, hči filozofa Teona, tudi sama filozofinja in matematičarka, z ogromno znanja iz astronomije in geometrije je okrog leta 400 AD postala vodja neoplatonistične šole v Aleksandriji. Okrog nje so se zbirali poganski in krščanski filozofi, navdušeni nad njeno inteligenco, skromnostjo in lepoto. Hipatija je s pomočjo matematike in geometrije redizajnirala astrolab, napravo, ki kaže čas, geografsko širino in višino, uporablja se za merjenje globine rek in nadmorske višine (za približno predstavo o tem, kaj je astrolab, si oglejte zapisek o praškem Orloju pod številko 271). Ravno zaradi astrolaba je prišla navzkriž s kristjani, čeprav sama ni nasprotovala krščanstvu.
Med Teodozijevimi preganjanji se je zaradi svoje inteligence zamerila škofu Kirilu, ki je v Aleksandriji hotel vzpostaviti teokracijo (Aleksandrija je bila politeistično, pogansko mesto, zato so ljudje, ki so hoteli vzpostaviti monoteistični režim preganjali in mučili tiste, ki se z njimi niso strinjali). Škof Kiril je Hipatijo videl kot čarovnico (ravno zaradi astrolaba)  saj je bila bogata, inteligentna in izobražena. Ko je bila na poti domov, so jo ujeli kristjani, jo zvlekli iz njene kočije, odvlekli v tempelj, ki je bil spremenjan v cerkev, jo slekli do golega (za žensko njenega kova je bilo to izredno hudo ponižanje), nato pa s pomočjo črepinj iz njenih kosti pri živem telesu ostrugali meso. Njene ostanke so nato zažgali (tipičen način usmrtitve čarovnice).
Z invazijo krščanstva v Aleksandriji je bilo uničenih 99% del znamenite aleksandrijske knjižnice, v kateri so se dela zbirala več kot 700 let. Na tak način se je izgubila tudi večina Hipatijinih del, le nekaj fragmentov je ohranjenih v delih drugih filozofov.

365. ker sem nekomu obljubila, da bom na njegovo željo zapisala nekaj o temi, ki jo je priporočil, moram za to najprej narediti uvod, ki bo razložil določene stvari, preden se sploh spustim v razlaganje tistega, kar sem obljubila. Ker je bila moja obljuba, da bom zapisala nekaj o t.i. Rashomon efektu, moram najprej predstaviti jidaigeki. Zakaj? Kmalu bo jasno.
Samurai

Jidaigeki je zvrst umetniških del, predvsem s področja filma, televizije in gledališča (danes ga najdemo tudi v video igrah, mangi in drugih animacijah). Ta zvrst se ukvarja predvsem z dramami, povezanimi z določenimi časovnimi obdobji (jidaigeki je sestavljenka besed 'jidai' in 'geki', kjer jidai predstavlja 'obdobje', geki pa dramo). Jidaigeki običajno opisuje življenje samurajev, kmetov, obrtnikov in trgovcev, večinoma v obdobju Edo (to je staro ime za Tokyo, v obdobju šogunata Tokugawa, med leti 1603 in 1868), določena dela pa opisujejo tudi obdobja Heian ali Meiji. Nekatera dela opisujejo tudi potovanja t.i. daimyo, gospodarjev in upravnikov ozemelj, katera do so dobili v zahvalo za dobro opravljena dela.
Igralci, ki igrajo v takšnih dramah morajo spoštovati pravila oblačenja, ličenja, govorjenja, uporabljati morajo fraze značilne za to obdobje. Liki govorijo izredbo formalno, uporabljajo moderno izgovarjavo besed, vendar na podlagi gramatike iz tega obdobja. Zelo pogosta je tudi uporaba arhaizmov. Filmska ekipa, predvsem scenarist in režiser pa morata upoštevati pravila pri ustvarjanju in razreševanju zapletov v zgodbi. Prav tako je nujno upoštevati zapletena pravila družbene hierarhije.
Igralci v teh delih imajo očitna ličila, negativni liki pa so celo prepoznavni po tem, da imajo neurejene lase (kar je za japonce še dandanes nesprejemljivo, saj izredno cenijo red, urejenost in higijeno. V sodobnem svetu so take stvari skoraj nepomembne in jih ljudje tako ne opazijo, v resnici pa je vi tistih obdobjih to pomenilo upiranje družbenim normam, kar je bilo za samo družbo nesprejemljivo).
Gejša

V jidaigeki delih so obvezne bitke z meči, vendar tudi pri ustvarjanju teh obstajajo določena pravila, katera je nujno upoštevati. Vedno potekajo bitke med enim pozitivnim likom in skupino negativnežev, vendar pa negativneži nkoli ne napadejo pozitiven lik oz. junaka vsi naenkrat, ampak se z njim spopade eden, ostali pa čakajo, da bo prišel njihov čas, da napadejo. Negativni liki večinoma dajejo občutek, da se v bitko spustijo takrat, ko jih je glavnemu junaku najlažje uničiti. Preden sploh pride do dvoboja, junak preštudira kriminalna dejanja, da ugotovi kako delujejo njegovi napadalci, nato pa se šele spusti v dvoboj z njimi.
Bitke z meči so običajno vrhunec filma oz. drugega dela, spremlja jih pa posebej za to ustvarjena glasba, ki še doda občutek dramatičnosti v situacije. Kljub temu, da se skozi celotno delo čaka bitko z meči, je v dvobojih redko vidna kri – običajno tudi oblačila niso prerezana, pokaže se samo okrvavljen meč ali nož. V določenih delih je bila sicer ubrana drugačna pot, ki je s polivanjem krvi pretiravala – pri npr. odrezanem udu ali obglavljenju je pokazala brizganje vrelca krvi iz rane, kljub temu da katane, značilni japonski meči nimajo možnosti prerezati kosti, ker so pretanki in prekrhki.
Dela iz žanra jidaigeki občasno imenujejo tudi chambara, ki pa je v resnici podvrsta jidaigeki del. Gre za dela, ki opisujejo predvsem bitke z meči. Za japonce je to približno enaka oblika del, kot so v zahodnem svetu vesterni.

366. in končno je, v navezavi z zgornjim odlomkom čas, da napišem zahvalo prijatelju, ki me je za dan žena presenetil z linkom, ki je bil ravno tisto, kar si dekle mojega kova želi za tak dan (za kratko razlago, šlo je za nekaj tipov, neobritih, dolgolasih in tetoviranih, ki so za dobro jutro odžagali nekaj kruljačine. Ker je to sigurno bolj praktično kot rastlinska mrhovina, katero si želijo nekatera druga dekleta). Torej, čas je da opišem nekaj povsem nepovezanega z uvodnikom v ta odlomek, vseeno pa povezanega – vsaj delno – s predhodnim odlomkom. To je t.i. Rashomon efekt.
Ko pride do kriminalnega dejanja z več pričami, vsaka izmed prič to dejanje opiše na svoj način, dostikrat pa se zgodi tudi, da so si izjave teh priče med seboj kontradiktorne. Čeprav so take situacije znane skozi vso zgodovino, je tak zaplet dobil ime šele v 70. Letih 20. Stoletja – ime pa je dobil po kultnem filmu Rashomon, katerega je režiral znameniti Akira Kurosawa.
Japonski plakat za film Rashomon

Prikaz efekta je očiten pri subjektivnih opisih in dojemanju nekega dogodka po spominu. Takoj po nekem dogodku, ki nas je šokiral, prestrašil ali zgrozil, smo pod močnim vplivom čustev, zato stvari vidimo na izredno subjektiven način, kjer se običajno izpostavi tudi naš strah in občutek ogroženosti, čeprav mogoče sploh nismo žrtve nekega kriminalnega dejanja. Sveži spomini lahko zameglijo presojo in stvari povemo lahko drugače kot so se mogoče zgodile. Če isti dogodek opisujemo nekaj dni, tednov mesecev ali celo let kasneje, nismo več pod tako močnim čustvenim pritiskom, stvari že racionaliziramo (ker to počnemo vsak na svoj način, niti ni nujno, da je naša razlaga edina 'pravilna' oz. ustrezna). Po drugi strani pa ni pametno verjeti vse kar vidimo, saj tudi sol izgleda kot sladkor.
Tak zaplet je zelo pogost v modernih kriminalnih filmih in serijah ter tudi računalniških igrah, risankah, knjigah ter fantazijskih in vojnih serijah. Opaziti ga je možno tudi v sodobnem novinarstvu, ko hoče bralec razumeti naravo zločina, resnice in način, kako je ta opisana pri posameznih dogodkih.

367. Rashomon efekt je v bistvu način, kako se naši možgani poigravajo z nami. Poznamo tudi več psihičnih in psihiatričnih bolezni, ki nam lahko popačijo dojemanje realnosti in celo dojemanje samega sebe. Ena izmed takšnih je t.i. Cotardova deluzija, psihiatrična motnja, ki pacienta prepriča, da je mrtev oz. da ne obstaja. Poznamo jo tudi pod imenom sindrom živega mrtveca.
Gre za zelo redko mentalno bolezen, pri kateri pacient živi v prepričanju, da je mrtev, na psihični ali fizični ravni – tako pacienti opišejo, da nimajo občutka, da obstajajo, ga njihova telesa gnijejo, da so izgubili kri in da so jim razpadli notranji organi. Do tega stanja pa velikokrat pride zaradi nezmožnosti prepoznavanja obrazov. Če pacient vidi obraz znanca, ga bo doživel kot obraz tujca ali celo vsiljivca (glej tudi Capgrasovo motnjo v zapisku številka 171 – ti dve stanji sta domnevno tesno povezani), če pa vidi lasten obraz, ga prav tako ne bo prepoznal in ker bo imel občutek, da gleda v obraz tujca, bo sam izgubil občutek zavedanja samega sebe in bo dobil občutek, da ne obstaja.
V zgodovini je najbolj znan opis tega stanja pri t.i. Gospodični X. Ta je zanikala obstoj delov svojega telesa, zaradi tega pa je zavračala tudi hrano – mrtvi ne potrebujejo hrane. Prepričana je bila, da je obsojena na večno trpljenje v peklu, zato pravzaprav ne more umreti naravne smrti. Po analizi njenega stanja je bilo ugotovljeno, da je umrla zaradi izstradanosti.

Bolj mile oblike te bolezni se kažejo v obupu in samopomilovanju pacienta, hujše pa zaznamuje kronična psihiatrična depresija ter deluzija zanikanja. Med 100 pacientov vključenih v analizo stanja jih je 69% zanikalo lasten obstoj, po drugi stani pa jih je tudi 55% opisalo deluzijo nesmrtnosti. Bolezen do danes še ni vključena v Diagnostični in statistični priročnik mentalnih stanj. Kljub temu, da gre za komplicirano motnjo, so se novi načini zdravljenja z antidepresivi, antipsihotiki in zdravili za uravnavanje počutja (na osnovi metabolita valacyclovira) ter občasno tudi z elektrokonvulzivnimi terapijami ter hemodializo izkazali za precej uspešne.

368. leta 2007 je neki ženski iz Švice bil prepovedan vstop v ZDA, ker ni imela prstnih odtisov (ZDA vsakemu, ki ni državljan vzamejo prstne odtise preden ga uradno spustijo v državo). Njeno stanje ni bila posledica odstranitve kože na prstnih blazinicah (John Dillinger je domnevno svoje blazinice namočil v kislino, da je spremenil svoje prstne odtise oz. jih odstranil), ampak prirojeno stanje, katerega najdemo v štirih razširjenih družinah po svetu.

Gre za mutacijo kromosoma 4q22, česar posledica so krajši geni za kožne proteine. Stanje se razvije med nosečnostjo, vpliva pa tudi na količino znojnih kanalov pri posamezniku, odtisov pa pri teh ljudeh ne najdemo niti na stopalih ali dlaneh.
Človekovi kromosomi so lahko povezani s spolom (X in Y) ter drugi, ki ne določajo spola otroka, ampak vse ostalo (od zdravstvenega stanja, zunanjega izgleda, karakterja...). Geni, katere človek dobi so lahko dominantni ali pa recesivni (tukaj že ime pove, kakšna je njihova vloga). Nekoč se je domnevalo, da so očetovi geni vedno dominantni, materini pa recesivni, kar se skozi desetletja izkazalo za navadno bučo. Pri adermatoglyphiji (stanju o katerem govorimo – se pravi stanju, kjer se človek rodi brez prstnih odtisov) se domneva, da je podedovana po materi preko dominantnega gena.
To stanje je dostikrat opisano v popularnih kriminalnih serijah, saj samo po sebi ponuja nenavaden zaplet pri iskanju kriminalca. Te serije to stanje dejansko predstavijo večkrat kot je v resnici pogosto.

369. Ker je ta teden minil tudi v znaku nekaterih novih  obsesivnih stanj povezanih z glasbo, sem se srečala z besedo, katere prva (oz. bolj popularna) definicija me je hudo razočarala, njena druga definicija (veliko starejša in bolj smiselna) pa je zadevo neopisljivo popravila. Gre za besedo Yliaster.
Besedo je domnevno oblikoval filozof, astrolog, botanik, ustanovitelj toksikologije in okultist Paracelsus (1493 – 1541), ki je – v nasprotju takratne splošne prakse – raje opazoval stvari, namesto da bi se zanašal na stara besedila, ki so te stvari opisovale. Domnevno je sestavil grško besedo 'hyle' (ki pomeni 'snov') in latinsko besedo 'astrum' (ki pomeni 'zvezda') in tako naredil besedo, ki označuje t.i. prima materio, brezoblično osnovo vseh snovi (in tudi surov material opisan v alkimističnem Velikem delu).
Maier - Trismegistos

Yliaster je sestavni del celotnega kozmosa, kjer snov predstavlja 'spodaj', zvezde pa 'zgoraj'. Paracelsus je Yliaster najjasneje opisal, ko je opisoval kako se fosili znajdejo v lesu:
'Prvo telo, Yliaster, ni bil nič drugega kot kepa, ki je vsebovala ves kaos, vse vode, vse minerale, zelišča, kamne in dragulje. Samo najvišji gospod jih je lahko spustil in jih oblikoval z nežno skrbjo, da bi lahko vse druge stvari nastale iz teh primarnih.'
Tista prva definicija besede, ki me je skoraj brezmejno razočarala, je bila seveda povezana z risanim junakom mange, ki nosi ime Yliaster. Medtem, ko sem iskala podatke o tem, kaj pravzaprav poslušam, sem se cel čas spotikala ob stvari, ki me resnično niso zanimale, ker nimajo kaj početi v istem stavku s trenutnim glasbenim problemom.

370. nekaj odlomkov nazaj smo govorili o stanju, ki opisuje bolezen, katero nekateri imenujejo 'sindrom živih mrtvecev', zato za konec samo kratka informacija okrog tega. Invazije zombijev se ljudje bojijo že stoletja, če ne celo tisočletja. Da bi preprečili kaj takšnega, so kitajski cesarji dali mrtvecem zdrobiti kolena, na vse vhode v palačo pa so namestili lesene deske, da jim mrtveci ne bi mogli priti v domovanje.

Tako, za ta teden je dovolj. Vsega. Sicer je zapisek po splošnem standardu nesmiseln, vendar sem z njim vsaj za silo opisala nekaj stvari o katerih sem ta teden razmišljala. Ker vseeno raje razmišljam o nesmiselnih stvareh kot da bi razmišljala o realnosti in tekoči problematiki. Kar se tiče tekoče problematike, sem hotela narediti tudi zapis o pravici do abortusa (zaradi grafita na ljubljanski stolnici)... pa sem si premislila. Moje osebno mnenje je okrog tega izoblikovano, zato je nesmiselno, da ga izražam v okolju, ki je sovražno do vsega, kar ni bilo pred tem protagonistom vsiljeno, česar pa sami protagonisti nočejo niti priznati.


Kot rečeno, dovolj je. Seveda pa povabilo k temu, da komentirate, kritizirate, predlagate, vprašate ipd. Še vedno velja. Lahko, da bom nad vašimi izjavami tako navdušena, da jih bom celo opisala oz. predstavila... če se vam mogoče zdi, da mi sama tema ne bo všeč ali pa da je ne poznam, pa me vedno laho podkupite s kakšnim glasbenim linkom. Ta pa mora biti kvaliteten. Pri tem mu vedno lahko pomagajo neobriti, dolgolasi in tetovirani moški, če pa imajo ti moški na sebi še t.i. corpse-paint, pa boste tudi sami sebi pridobili nekaj bonus točk. Torej, do naslednjič!

Nek moški je nekoč izgubil diamanten manšetni gumb v širnem modrem morju. Dvajset let kasneje, na točno isti dan, domnevno je bil petek, je jedel ribo. Vendar v ribi ni bilo manšetnega gumba. To mi je všeč pri naključjih! (V. Nabokov)

Ni komentarjev:

Objavite komentar