sobota, 12. december 2015

Stromatra, 16.del: Odzven Kaosa, 24. del

Nova sobota je čas za novo Stromatro. Vsi trije, ki to berete, a ni lepo, da se nekdo spomni na vas? Okey, v resnici gre za približno 2,6 človeka, ki to berejo, ampak sebe moramo predstaviti v boljši luči, da tudi sami na situacijo ne bi gledali bolj pozitivno (pesimista prepričati v pozitivnost je približno tako kot crknjeno kravo prepričati, da bi sama pretekla maraton v visokih petkah.

Torej, za nami je 24. Teden našega druženja in zaenkrat poznam samo en obraz (od teh 2,6 človeka, ki mi namenijo svoj čas). Ker vam vsak teden dostavljam informacije, ki vam verjetno nikoli ne bodo koristile, ker imam občutek, da vam tudi zanimive niso, se vseeno lahko odzovete da me kje popravite (ker večino svojega znanja v bizarnih oblikah skladiščim v svoji glavi, lahko pride do tega, da kdaj podam kakšno bučo, saj lahko pride do zmešnjave in se določeni podtaki pomešajo), lahko pa me presenetite do te mere, da bom skoraj padla iz stola in mi priporočite kakšno zanimivo temo za katero bi radi, da jo spoznajo tudi drugi bralci teh zapiskov – mogoče z vašo pomočjo pridemo do celih treh bralcev bloga!

In ja, za mano je skoraj cel teden omejevanja depresije in anksioznosti z novimi zdravili in... efekta dejansko ne opažam – poleg tega, da mi skoraj vsako noč uspe spati od ene do dveh ur. Še vedno sem na pragu suicidnosti iz katere sama sebe vlečem ven s svojim lastnim kretenskim smislom za humor. Zato ta teden nekaj o smrti, nekaj o božiču in kreaturah, ki pridejo takrat in zelo kratek opis filma katerega sama najraje gledam za božič. Torej, kdo čaka na koga? Vi na odlomke, ali odlomki na vas? Akcija!

231. Pa dajmo že na samem začetku razjasniti eno stvar, za katero vsi trdite, da ste strokovnjaki... potem pa je nihče tudi registrira ne. Torej, nekaj bomo rekli o sarkazmu. Res je, da je sarkazem težko registrirati v virtualnih pogovorih, vendar, tudi to se da, če se le hoče.
Grška izvorna beseda sarkasmos (σαρκασμός), ki izhaja iz besede σαρκαςειν, katera je opisovala 'trganje mesa, grizenje ustnice v navalu besa, posmehovanje' je dejansko prerasla v besedo, ki danes opisuje 'ostro, nesramno ali žaljivo izjavo ali opazko, uporablja pa se tudi za zasmehovanje ali poniževanje'. Sarkazem tako lahko vključuje tudi dvoumnost, ni pa nujno ironičen. Samo sarkastično vrednost izjave moramo oceniti na podlagi celotnega konteksta pogovora. Sodeč po nekaterih jezikoslovcih, je sarkazem tesno povezan z ironijo in ga dejansko obravnavajo kot najbolj surovo obliko ironije. Spet drugi jezikoslovci pa zanj trdijo, da ni nujno direktno povezan z ironijo, jo pa vedno vsebuje. Bistvo sarkazma je nekoga prizadeti, užaliti ali ponižati s pomočjo ironičnih besed.
Vsebina oz kontekst povedanega, kar zaznavamo kot sarkastično, je močno kulturno pogojeno. Nekaj, kar se v naši kulturi pojmuje kot nesramno, je nekje povsem sprejemljivo in tako ista izjava ne bi imela želenega učinka, če bi jo povedali kje drugje (ena izmed nesramnih kartic na to temo bi se v prevodu glasila 'Uporabljam sarkazem, saj se v večini svetovnih kultur smatra za nesramno, če nekomu rečeš 'jebeni idiot!' – v tem primeru je jasno, da nikjer na svetu ljudje ne marajo, če jih imajo za idiote).
Mislim, da je zanimivo pripomniti tudi dejstvo, da pri razumevanju sarkazma medsebojno sodelujejo deli možganov, ki običajno ne sodelujejo (pri formiranju vsakodnevnega govora in obnavljanju naučenega), zato je hitro prepoznavanje neke izjave kot sarkastične v resnici znak zdravih možganov. Pri ljudeh z določenimi nevrodegenerativnimi boleznimi in ljudeh, ki so utrpeli določene možganske poškodbe ter tudi pri nekaterih vrstah avtizma, je moč opaziti nerazumevanje sarkazma oz. težavo z registriranjem nečesa kot sarkastičnega. Če ne razberete vseh sarkastičnih izjav kot takšne seveda še ne pomeni, da je z vami kaj narobe. Če ste že običajno bolj površni, ste verjetno tudi v dotičnem primeru, ali pa pogovora v katerem se vas nekdo trudi užaliti (in s tem močno napreza svoje možgane) sploh ne spremljate.
V virtualnem svetu se je sarkazem v bistvu prelevil v nekaj sebi nasprotnega in se dejansko uporablja, da bi zakril tisto, kar o sogovorniku mislimo – seveda, če naše misli o tej osebi niso družbeno sprejemljive. Če so, potem je uporaba sarkazma nesmiselna. Danes se sarkazem že lahko uporablja kot tuj jezik – večina ljudi okrog nas ga namreč ne razume, občasno pa se zgodi, da je tako dovršen, da niti sami ne vemo, ali smo v resnici tako neumni ali pa se nam to samo dozdeva.

232. Zdaj pa k malo bolj resnim temam (lahko da bom tekom dneva še potegnila kakšno smešno iz klobuka, ampak zaenkrat še ne vem). Tokrat bom na kratko omenila Eda Geina, serijskega morilca (če lahko temu rečemo serijski morilec, saj sta uradno potrjeni samo dve njegovi žrtvi).
Med svojo psihiatrično evalvacijo je Gein večkrat nakazal na to, da je vedno imel težave z dekleti in spolnostjo (ker je odraščal z minimalnim kontaktom z zunajim svetom, njihovo gospodinjstvo pa je vodila izredno dominantna mati). Večkrat je poudaril, da bi ga mati obravnavala bolje, če bi se rodil kot deklica. Prav tako ga je zanimala operacija za spremembo spola in večina literature, ki jo je prebral v psihiatrični bolnišnici v kateri je služil dosmrtno zaporno kazen, je bila o ženski anatomiji.
Na težavo s sprejemanjem svojega spola (v smislu gender) sta v Geinovem življenju bistveno vplivali dve variabli. Ena je bila materina dominantnost, strogost in vernost, zato tudi prepričanje, da bi ga mati sprejela bolje, ne samo če bi bil ženskega spola, ampak če bi bil dobra, bogaboječa ženska. Drugo pa je bilo pojmovanje žensk v tistem času – ženske so takrat bile obravnavane kot ranljive, nežne in potrebne vodstva. Ker je v Geinovem življenju, sploh v času njegovega razvoja, mati dobesedno upravljala z njim, se je verjetno navadil tega, da ga skozi življenje nekdo vodi, mogoče pa se je brez tega vodstva počutil tudi preveč nenadzorovanega in si je kot tak privoščil nekatere stvari, ki se nam še danes zdijo rahlo čudaške (npr. znan je po tem, da je na bližnjih pokopališčih izkopaval trupla, katera je potem razkosal, iz njihovih kosti in kože pa si naredil spominke – iz človeške kože je naredil senčnik za svetilko, iz ženskih prsnih bradavic pas, korzet narejen iz kože ženskega torza ter seveda, sklede narejene iz človeških lobanj. To so samo nekateri izmed teh spominkov).

233. Znameniti predzgodovinski monumentalni spomenik v Wiltshireu, Stonehenge (katerega poznamo danes. Pred tem sta stala še dve monumentalna spomenika na tem istem mestu, vendar, ker je za seboj vse pustila civilizacija, ki ni bila znana po delanju zapiskov, danes ne vemo o tem skoraj nič... tisto, kar pa so uspeli izvedeti strokovnjaki, pa je težko potrditi ali zanikati) naj bi bil postavljen okrog leta 2900 BC (oznaka BC pomeni 'before Christ', kar lahko prevedemo kot 'pred našim štetjem' in ne pišemo okrajšav v stilu pr.n.št. ali še huje pnš), zdaj pa se je pojavila teorija, da je Stonehenge v bistvu 'rabljen spomenik', saj naj bi približno 500 let prej ti isti kamni stali v Walesu, 240 kilometrov stran od svojega trenutnega mesta.
Z analizo razpadanja ogljikovih atomov je bilo dokazano, da so monoliti, ki sestavljajo obliko podkve v sami notranjosti Stonehengea (ki je bil sestavljen iz 80ih skal visokih od dveh do več kot sedem metrov, od katerih pa jih je danes vidnih samo 43) bili odlomljeni cca 3400 BC v Craig-Rhos-y-Felinu, nekateri pa pred cca 3200 v Carn Goedogu in so najprej stali v lokalnem monumentu v bližini kamnolomov iz katerih izhajajo kamni. Lahko bi sicer sklepali, da so potrebovali 500 let, da so kamne odvlekli tako daleč stran, vendar pa je to zelo malo verjetno.
Stonehenge je do svojega izgleda, kakršnega poznamo danes potoval skozi 3 velike faze, najdeni pa so bili ostanki lukenj izkopanih za monolitske skale, ki datirajo cca 8000 BC, domnevno pa je že od samega začetka prostor povezan s pokopavanjem. Prva faza nastanka Stonehengea je nastala okrog 3100 BC, sestavljena pa je iz okroglega nasipa in jarka, ki v premeru znašata približno 110 metrov. Zadnjih nekaj let se domneva, da je bil jarek izkopan, da bi vanj postavili monolite, zato velja za verjetno najstarejši monument te vrste.
Približno 100 let kasneje je nastala druga faza Stonehengea, vendar pa ostanki te več niso vidni. Najdeni so bili ostanki lesene strukture, ki je stala na tem področju, prav tako pa so bili najdeni ostanki enega najstarejših pokopališč, na katerem so pokopavali kremirane ostanke v (običajno) lončenih posodah. Poleg teh so bili najdeni tudi ostanki človeških kosti iz istega obdobja, kar nam kaže na to, da so uporabljali obe vrsti pogrebov.

Okrog leta 2600 BC je začela nastajati tretja faza Stonehengea (ta je razdeljena na 5 podfaz, vendar, ker ni bil moj namen opisovati sam Stonehenge, ampak samo dejstvo, da so že v tistih časih poznali recikliranje, teh ne bom analizirala na tem mestu, verjetno pa vas tak udarec čaka kdaj drugič). V času med 2600 BC in 1600 BC so se tukaj postavljali monoliti, katere so nekajkrat prestavljali, dokler niso stali v podobnem stanju kot danes, še vedno pa so se izkopavale tudi luknje v koncentričnih krogih okrog monolitov, vendar še ni popolnoma jasno, kaj je bil njihov namen.


234. Ker je bila že zgoraj deloma načeta tema, naj se nadaljuje še tukaj. Torej, nekaj zanimivosti o smrti. Kot so me naučili med študijem (v najbolj suicidnih letih mojega življenja) ni 'smrt nič težkega, saj zmore vsaka stara baba', zato osebno ne trpim za strahom pred smrtjo (v bistvu nimam anksioznosti do lastne smrti, ker strah pred smrtjo je nekaj drugega – mogoče bo kakšno zanimivo ime podano pod kakšno višjo številko nižje na spisku) in je (v nasprotju s splošnim prepričanjem) ne želim nikomur (...da bi ga obiskala prehitro. Ker, če smo pošteni, še vedno je neizbežna). Je pa smrt nekaj najbolj vzburljivega o čemer nekateri od nas lahko poslušamo ure in ure skupaj, o tem beremo in se v pravi družbi tudi ure in ure pogovarjamo. Sigurno je v dosti pogledih bolj zanimiva kot življenje, saj se nihče ni vrnil nazaj, da bi povedal, kaj je 'na drugi strani'.
Najprej: kot vsako drugo truplo, tudi človeško začne po smrti razpadati, vonj po smrti pa tako vsebuje preko 400 kemikalij, ki oddajajo neznosen vonj po mrhovini (katerega večina ljudi zelo težko opiše, se pa večina strinja, da je neznosen). Zaenkrat je pet teh kemikalij, ki jih oddaja truplo med razpadanjem  lastno samo ljudem (in jih ne delimo z drugimi živalmi), njim podobne estre (kemikalije, ki skupaj z vodo tvorijo alkohole in kisline) pa najdemo tudi pri razpadajočem sadju. Res je, da so nekateri t.i. 'vonj po smrti' opisali kot sladkast (na tisti najbolj ogaben način).
Veliko starih zgodb in pripovedk vključuje dejstvo, da so truplom rastli nohti in lasje, kar pa se je izkazalo za navadno bučo. Nohti in lasje so mrtvi že pri živem človeku, njihov edini del, ki je dejansko živ (lasni folikel in nohtna matrica) pa sta skrita pod kožo, za njuno delovanje pa je potrebno hormonalno uravnavanje, ki pa se s smrtjo preneha. Nohti na nekaj dni do tednov starih truplih izgledajo kot da rastejo predvsem zaradi dehidracije organizma, kar povzroči, da se koža okrog nohtov skrči, zaradi česar nohti izgledajo kot da so zrasli (podobno pa se zgodi tudi z lasmi).
Razmišljanje o smrti naj bi nas naredilo za bolj ozkogledne in manj odprte novostim in drugačnosti. Preko 200 študij v zadnjih 25ih letih je pokazalo, da razmišljanje o smrti povzroči pri ljudeh, da bi radi dosegli vsaj navidezno nesmrtnost (na načine kot so poimenovanje otrok s svojim imenom, tako kot to počnejo v ZDA, da bi nasploh radi imeli več otrok, da se bolj ženejo za poslovnim uspehom kot pa za srečo, ter da bi radi, da si jih ljudje zapomnijo – sami sebi želijo postaviti spomenike ipd). Prav tako pa so te iste študije pokazale, da so ljudje, ki več razmišljajo o lastni smrti bolj odprti do rasističnih gibanj, ne marajo uvoženih stvari ali sploh ne odobravajo uvoza stvari, so bolj nasilni do prostitutk in celo liberalni ljudje niso tako odprti do istospolno usmerjenih. Dokazano pa je tudi dejstvo, da veliko nevernih ljudi začne verovati v Boga in posmrtno življenje takoj, ko so soočeni s svojo lastno smrtjo.

235. ker je beseda tako lepo stekla o smrti, naj se nadaljuje še malo naprej. Dolgo časa je v znanosti veljalo prepričanje, da se lahko celice delijo v nedogled (kar se je v nekaterih pogledih dejansko jemalo za nekaj, kar je človeku omogočalo tako močno želeno nesmrtnost), nato pa je bilo leta 1961 končno razjasnjeno, da to ni mogoče. Ena celica gre lahko v svojem življenju skozi 50 do 70 delitev, potem pa se njeno življenje zaključi in ta celica ne obstaja več.
Dolžino življenja celice določajo telomeri, ponavljajoče se nukleotidne sekvence na koncu vsakega kromosoma, ki kromosomu preprečajo, da bi se spojil s sosednjimi kromosomi ali pa razpadel (predstavljajte si jih kot neke vrste copatke in kapice na kromosomih, mogoče boste malo manj zmedeni). Med kopiranjem DNK pri delitvi celice, encimi, ki omogočajo kopirajo DNK, ne morejo prekopirati vsega, zato se telomerična sekvenca vsakič skrajša (zato od 50 do 70 delitev celice), zaključi (oz. dopolni) pa jih telomerična reverzna transkriptaza, encim z lastnim RNK, ki zapolni prostor, ki je ostal, ko se telomerična sekvenca ni mogla v celoti prekopirati.
Ljudje, panični zaradi svoje lastne smrti so sicer prepričani, da je mogoče z dolžino telomerov napovedati, kako dolgo bo življenje trajalo, vendar pa te teorije niso zaenkrat niti ovržene in niti potrjene. Kajti, če je to res, bo mogoče nekoč v prihodnosti manipulirati z dolžino telomerov in tako podaljševati življenje. Zaenkrat so sami telomeri še premalo raziskani, načrtna genetska manipulacija pa je zaenkrat še protiustavna, ampak za tiste, ki se resnično bojite stvari, ki bo opisana v naslednjem odstavku, vedno obstaja neko upanje.

236. kot obljubljeno s strani nekoga, ki se mora novo tujko naučiti vsak dan, je zdaj čas za novo besedo okrog katere boste lahko paničarili. To je thanatofobija oz. za tiste, ki tujk ne marate, strah pred smrtjo (kot že rečeno nekaj odlomkov nazaj, to ni isto kot tesnoba zaradi smrti, saj to občutijo skoraj vsi ljudje, sploh ko pomislijo na svojo smrt ali smrt nekoga, ki ga imajo radi).
Gre za običajno iracionalen, vendar izredno močen strah pred smrtjo, poslušanju o smrti ali samo razmišljanje o smrti, ki lahko povsem ohromi posameznikovo življenje. Pacienti s to fobijo se običajno bojijo zapustiti svoj dom, predvsem zaradi strahu, da bi se jim zunaj lahko zgodilo kaj, kar bi jih pripeljalo do konca življenja, sama misel na smrt pa v njih sproži napade panike.
Poznamo jo pod več drugimi imeni, ki lahko nakažejo tudi bolj specifičen razlog česa točno povezanega s smrtjo se bolniki bojijo: strah pred tem, da bi bili zakopani ali zaprti v krsto, strah pred umiranjem, strah pred kremiranjem in v nekaterih primerih celo strah pred neznanim.
Kaj povzroči tako hude oblike strahu pred smrtjo? Običajno gre za kombinacijo predispozicije (ki je lahko prenešena na nas z dedovanjem ali pa preko vzgoje) in izkušenj, povezanih s smrtjo (smrt v družini, kateri smo bili priča kot otrok in druge travmatične izkušnje). Že kot otroci smo poučeni o tem, da je smrt neizogibna in nepredvidljiva, ljudje s thanatofobijo pa zaradi internalizacije ekstremnih pogledov na smrt to doživljajo drugače od ostalih ljudi.

237. Ker je počasi dovolj o smrti za navadne smrtnike, nekaj malo bolj lahkotnega in času primernega. Pred kratkim so nekateri nastavljali krožnike in pričakovali, da jim bo Miklavž prinesel sladkarije (pri nas je običajno bila praksa, da si ponoči izpod pregrinjala molil noge in si lahko dobil nove čevlje – letos zaradi krize pa smo dobili sladkarije), veliko srednjeevropskih dežel pa je po izročilu eno noč pred tem obhajalo t.i. Krampusnacht oz. 'Noč, ko pride Krampus'.


Po izročilu je Krampus bitje, ki je pravzaprav različica Satana, torej bitje z velikimi rogovi, dlako po vsem telesu in kopiti – veliko tradicij pa mu pripiše tudi izredno dolg jezik – njegova naloga pa je, da obišče tiste najbolj poredne otroke okrog božiča.
Ker njegov izvor še ni povsem znan, se ga pripisuje poganskim predkrščanskim tradicijam, ki se je sčasoma prilagodil krščanskemu praznovanju božiča in se vanj inkorporiral. Njegova osnovna naloga je bila, da je porednim otrokom prinašal premog (medtem, ko so pridni otroci jedli sladkarije, suho sadje in celo pomaranče, si poreden otrok ni mogel veliko pomagati s premogom in je v smiljenju samemu sebi ugotovil, da bi se lahko lepše obnašal skozi leto, da bi tudi sam bil deležen nečesa sladkega), sčasoma pa je začel okrog nositi tudi brezove šibe, samo tako v poduk otrokom, naj bodo pridni, če jih nočejo dobiti s tisto šibo.

238. Vsak teden si vzamem čas za vsaj eno konkretno babnico in tokrat je na vrsti Gryla, ker je deloma podobna Krampusu in je zdaj počasi čas, da na plano privlečemo vse, kar čaka poredne otroke.

Gryla je mitološka velikanka, ki živi v gorah na Islandiji je postala povezana z božičem šele v 17. Stoletju, takrat pa je prevzelo vlogo matere Jólasveinarnir oz. božičnih fantov, ki so v sodobnih časih prevzeli Božičkovo vlogo na Islandiji. Gryla vsako leto okrog božiča pride iz svojega domovanja v gorah in v bližnjih mestih poišče otroke, ki so bili skozi leto poredni (enkrat ali večkrat, ker se treudi ne delati velikih razlik med otroci), jih odvleče v svoj dom in jih poje. Jed katero ima najrajši, je golaž iz porednih otrok. Njen apetit je kot luknja brez dna in zgodbe pripovedujejo, da je imela vedno dovolj hrane in nikoli ni stradala, saj so otroci vedno bili poredni. S svojim tretjim soprogom (prva dva je požrla, ker sta jo dolgočasila, kot trdijo legende), Leppalúðijem naj bi živela v vzhodnem Mývatnu, na vulkanski planoti Dimmuborgir, eni najbolj popularnih naravnih turističnih atrakcij na Islandiji (Dimmuborgir pomeni 'mračno mesto / utrdba', kraj pa je ime prejel zaradi nenavadnih formacij, katere je ustvarila lava in spominjajo na ostanke starega mesta. In pošteno povedano, če tega ne bi šla nekje napisat, bi lahko sama sebi dala odpoved, ker bi se izneverila sama sebi).
Sodeč po nekaterih izročilih naj bi bila Gryla simbol zimskega solsticija, veliko skupnega pa ima tudi s keltsko boginjo, ki je na škotskem znana kot Cail­leach Beur, na Irskem pa kot Cail­leach Bhé­ara.

239. Čas je za še eno tujko, ob katero se spotikam že lep čas, mislim pa da je v realnih pogovorih še nisem zasledila. Gre za angleško besedo oneiric, ki se je razvila iz grške besede oneiros, z njo pa opišemo vse, kar je povezano s sanjami oz. svetom sanj. Bolj znana je beseda oneirizem, ki opisuje izkušnje, ki so podobne sanjam, na področju psihologije pa se uporablja za opis nenormalne zavesti stanja budnosti, ki je podoben sanjanju oz. stanja v katerem prihaja do prividov, prisluhov in halucinacij.
Medtem, ko vsi lovite svoje sanje, nekateri izmed nas živimo svoje nočne more. Saj vendar veste, da so nočne more prav tako vrsta sanj, kajne?

240. in tokrat naj zaključim s filmom. Kot velika oboževalka filmov Mela Brooksa si vsako leto, običajno za Silvestrovo, ogledam vsaj en njegov film. Zato je tokrat čas, da vam predstavim nekaj ocvirkov iz filma Silent movie oz. v slovenskem prevodu Tišina, smejemo se!
Gre za film o tem kako režiser (katerega je upodobil Mel Brooks, to pa je njegova prva glavna vloga v lastnem filmu), kateremu je počasi začela upadati popularnost, in njegova dva malce čudaška prijatelja (zdaj že oba pokojna Marty Feldman in Dom DeLuise) potujejo po Hollywoodu in iščejo slavne zvezdnike za svoj novi film. V filmu iz leta 1976 se tako pojavijo Burt Reynolds, James Caan, Liza Minelli, Anne Bancroft, Marcel Marceau in Paul Newman ter seveda vsi zavrnejo vloge, ne glede na to, kako se trije prijatelji trudijo, da bi jih prepričali v nasprotno.
Kot trdi sam naslov, gre za tihi film oz. film v katerem ni dialogov in govora. Edini, ki je v filmu karkoli izrekel, je ironično slavni pantomimik Marcel Marceau, ki vlogo v filmu zavrne z glasnim 'Non!'. Zaradi tega je ta film vpisan v Guinessovo knjigo rekordov kot film z najmanj izgovorjenimi besedami. To pa je bil tudi razlog, da so vsi zvezdniki, ki so v filmu nastopili zahtevali manj kot 300$ na dan (ker je učenje na pamet povsem brezvezno, vendar naš šolski sistem tega še ni ugotovil), kar je veliko manj kot so običajno zahtevali za dan snemanja.
V filmu Brooks in prijatelja obiščejo tudi pisarne Big Picture Studios (ki ponazarjajo MGM, znano filmsko produkcijsko hišo), katerih emblem vsebuje rek 'Ars est Pecunia' (Umetnost je denar), kar je odprto norčevanje iz MGMovega slogana Ars Gratia Artis (umetost zaradi umetnosti), prav tako pa tudi izraža Brooksovo mnenje o produkcijski hiši, ki ga je večkrat zavrnila. V filmu se na podoben način ponorčujejo tudi iz podjetja Gulf & Western, katerega zgodbo so ponazorili s podjetjem 'Engulf & Devour' (osvoji in požri). Gulf & Western je namreč med leti 1965 in 1970 dobesedno požrl preko 80 podjetij, med katerimi je bilo tudi podjetje Paramount Pictures, ki je padlo v njihove roke leta 1966.
Čeprav se film dogaja v Hollywoodu, se v eni izmed scen prikaže newyorški horizont, orkester pa igra 'San Francisco'. Kar naenkrat se glasba ustavi na zelo glasen in zoprn način (kar je poleg zaletavanja s kamero v enega izmed igralcev značilno za skoraj vse Brooksove filme), nato pa orkester zaigra 'I'll take Manhattan'.
Na trailerju za film so v filmski dvorani vidni postri za Brooksov predhodnji film, Mladi Frankenstein, v katerem je prav tako igral Marty Feldman (ki je prevzel vlogo Frankensteinovega pomočnika Igorja), glavno vlogo pa je odigral Gene Wilder. Mladi Frankenstein je nastal leta 1974.

Tako, tole bo za ta teden dovolj. V malo bolj zamorjenem tonu sem pisala zato, ker se mi v prazničnem decembru še nikoli ni dalo pretvarjati, da sem nad tem navdušena, ker gre za ogromno potrato denarja in še več pretvarjanja. Dogovorjeni vsakoletni prazniki so leglo laži vseh vrst in nekatere med njimi je težje opaziti kot druge, nekatere pa so dobesedno transparentne.
Torej, zaključujem za ta teden, fascikla nič kaj lažje ne dihata, računalniška mapa se vztrajno polni, moja glava pa tudi nič kaj ne zaostaja. Pred kratkim sem sicer brala raziskavo, ki je trdila, da naši možgani niso namenjeni skladiščenju informacij, ampak so dejansko namenjeni idejam. In manj kot je v glavi informacij, boljše ideje lahko imamo... česar pa ne odobravam (večina ljudi, ki se trudi imeti dobre ideje... običajno nima pojma s čim se spopada, ker nimajo začetnih informacij). Vseeno se mi zdi pomembnejše, da imamo v glavi kvalitetne informacije, ki nam lahko koristijo, še bolje pa je, da te informacije skladiščimo v skrajšani – dobesedno zakodirani – obliki, ki nas prisilijo, da o njih dejansko pomislimo, saj s tem urimo tudi svoj spomin. In seveda, nikoli ne škodi, če si zanimivosti zapisujemo. Pravzaprav je tak moj način dela, ki lahko da je dober tudi za vas, lahko pa, da nekje v svoji glavi nosite boljšo idejo, katere pa še niste potegnili na plano. Mogoče jo boste do naslednje sobote.

Pišem, vendar ne tako kot govorim. Govorim, vendar ne tako kot mislim. Mislim, vendar ne tako kot bi moral misliti... in tako gre naprej v najglobljo temo (F. Kafka)

Ni komentarjev:

Objavite komentar