sobota, 26. december 2015

Stromatra, 16. del: Odzven Kaosa, 26. del

Božiček je prinesel še eno Stromatro – če vanj verjamete seveda. Če ne, vam jo pač prinaša moja malenkost, medtem, ko vršim svoje vsakopraznično kujanje na dolge proge. Tudi tokrat bo nekaj malega govora o božičku, predvsem o nekaterih delih njegove osebnosti, o katerih svojim otrokom raje ne bi predavali, poleg tega pa bo pogovor tekel tudi okrog zanimivega darila, katerega je Norveška namenila Finski, gozdu samomorov, eni izmed valižanskih pogrebnih soban, pomoči pri predoziranju z opijati in seveda o filmu Neverending Story. Ker imate uvodnika več kot dovolj (v mislih imam vse tri in pol bralce, ki jih tole razbijanje glave premore), bom nehala dolgoveziti in vam ponudila zapiske tega tedna.

251. Ker gre za eno najhujših obdobij v letu, naj se vse skupaj začne z malo morbidnosti (pravzaprav pa je vse prepolno kičeraja in prisilne sladkobe). Tokrat naj bo to aokigahara ali 'gozd samomorov'. Gre za gozd pod japonsko goro Fuji, ki velja za drugo najpopularnejšo lokacijo za takrat, ko hočete narediti samomor (prva je most Golden Gate v San Franciscu v ameriški zvezni državi Kaliforniji).  Od petdesetih let 20. Stoletja je preko 500 poslovnežev šlo v gozd, le redki pa so se vrnili. Povprečno število samomorov je nekje med 10 in 30 letno, največ pa jih je bilo leta 2002, kar 78.
V bistvu se je zgodba t.i. gozda samomorov začela zaradi gozda, ki je težje prehoden, ljudje pa imamo pravzaprav običajno tendenco, da se v gozdovih izgubimo. Ljudje izgubljeni v gozdu Aokigahara imajo potem še dodatno težavo, da jih veliko ni nikoli več znalo priti ven. Policisti so zato po gozdu namestili znake, ki ljudem pomagajo najti pot nazaj domov, tako ali tako.
Domačini, ki živijo v bližini gozda, so se v desetletjih odkar gozd velja za prepoznavnega, naučili razlikovati med tremi tipi ljudi, ki vanj vstopajo: to so navdušenci nad naravo in športniki, ki bi radi uživali v pisanih panoramah gore Fuji, radovedneži, ki bi si radi na lastne oči ogledali makaber, ki naj bi se odvijal v tem gozdu (ja, nekateri ljudje še vedno samomor pojmujejo kot nekaj grozljivega... eni od teh zagotovo nismo tisti, ki smo se z njim že hoteli pobliže spoznati) in seveda, uboge duše, ki se iz tega gozda ne nameravajo vrniti.
Po japonskem izročilu velja, da če trupla nikoli ne odkrijejo, to zelo razburi njegovega duha, ki nato noči prebije tako, da kriči in joče, kar lahko celo njegovo nikoli najdeno truplo pripravi do tega, da se začne premikati samo od sebe in se tako postavi na mesto, kjer bi ga lahko kdo našel. Ena izmed možnih razlag je tudi v tem, da v gozdu živi veliko divjih živali, ki trupla ali njihove posamezne dele raznašajo naokrog. Krajevni policisti dostikrat poudarijo, da v tem ni nič lepega, domačini pa trdijo, da jim gre dejstvo, da živijo tako blizu gozda samomorov, na živce. Letno tako najdejo okrog 70 trupel v različnih stanjih razpadanja, katerim je tako omogočen poslednji počitek.

252. Če smo začeli s samomorom, pa bomo nadaljevali z umorom in ker je ravno čas za domnevno bucmastega možiclja, ki se plazi po tujih hišah in notri pušča darila, naj bo tokrat govora o morilskih božičkih. Gre za lik v sodobni pop kulturi, ki je v bistvu nasprotje 'doberga' božička, ki ima z njim samo skupna oblačila. Okrog te figure je bilo napletenih že ogromno zgodb, knjig, filmov, stripov in predvsem urbanih mitov. Gre za božička, ki terorizira vse okrog sebe (ker sem ena izmed tistih, ki ne želi neznancev spuščati v hišo, sem domnevala, da je to v bistvu  prav tako nočem prejemati daril od neznancev... običajno ostane pri tem, da si darilo za božič kupim sama).
Začelo se je okrog leta 1942, ko so v stripu Leading Comic božička predstavili kot morilskega pirata. Dandanes se nam to ne zdi nič kaj posebnega, takrat pa je šlo za skorajšnji škandal. Capitain Bigg je bil del skupine hudobcev, ki so delovali pod okroiljem Black Star-a, za praznike pa se je odločil, da se bo našemil (ker, če smo pošteni, tega mu dejansko nihče ni prepovedal), svoje žrtve pa je obdaroval z nakitom, kar ga je predstavilo kot nekoga, ki dejansko nima vseh koleščk na mestu kjer bi morali biti...

V sodobniku stripa Leading Comics, The Spirit, so prav tako začeli eksperimentirati z izpeljavami lika ponorelega božička, vendar pa je njihov lik, ki ga je zasnoval znameniti Will Eisner, še vedno samo malo zmeden in ne v resnici zloben ali hudoben.
 Prvi preboj, ki je napeljeval na morilske božičke kot jih pop kultura pozna danes se je zgodil v stripu Vault of Horror, njihov božiček pa se je že pokazal kot bolj grozljivega in zloveščega (opomniti vas moram, da je šlo za strip, ki je bil izdan pred nastopom kode – Comics Code Authority – ki prepoveduje določene stvari objavljati v stripih. Ta ekipa je bila ustanovljena leta 1954, ni pa nujno, da na njen nastanek ni vplival tudi ta strip). Nastanek CCA je morilske božičke za skoraj 15 let poslal na hiberniranje, saj se je komisija dejansko prlevila v neke vrste cenzuro.
Res je, da se je zgodba o tem kako je Grinch ukradel božič izšla leta 1957, vendar v njej dejansko ne gre za prepovedano tematiko nad katero je prežala CCA. Šele leta 1969, ko je izšel Santa Claws v zborniku Web of Horror, je bilo jasno, da so se morilski božički vrnili. Santa Claws opisuje zgodbo vampirja, ki mu oblačila božička prinesejo zaupanje otrok (mislim, da posledic ne rabim natančno razlagati...), dokler ga dokončno ne ustavi pravi božiček (gre za enega najbolj nenavadnih plot twistov v zgodovini stripov).
Medtem, ko je popularnost morilskih božičkov naraščala skozi sedemdeseta in osemdeseta leta 20. Stoletja (80. Leta 20. Stoletja so bila namreč najboljši čas za t.i. 'b grozljivke', saj so te nastajale po tekočem traku). V devetdesetih letih je žanr postal dobro sprejet med vsemi gledalci filmov (ne samo zbiralci in oboževalci), zato so si lahko njihovi ustvarjalci privoščili vedno več. Žanr je tako vsako leto popularnejši, morilski božički pa so vsako leto bolj okrutni in nasilni, vedno večkrat pa se pod božičkovimi oblačili skrivajo bizarne kreature iz nočnih mor.

253. v preteklem tednu smo bili priča tudi dogodku, katerega doživimo sicer vsako leto dvakrat, vendar je okrog njih spletenih toliko zgodb in vraž, da so nekatere od njih pokradle tudi velike religije... preden se preveč zapletem v kompliciranje proti religijskim sistemom, naj vam omenim, da bom govorila o solsticiju in namesto, da bi opisovala vse zgodbe, ki so bile okrog tega naravnega dogodka spletene v času od nastanka prvih civilizacij, bom raje povedala kaj pravzaprav je in kaj to pomeni.

Solsticij je astronomski dogodek, ki se dogodi vsako leto junija in decembra označuje pa trenutek, ko je Sonce najvišje nad Zemljinim nebesnim ekvatorjem – po domače povedano, gre za najdaljši dan in najkrajšo noč v letu, decembra pa gre za ravno nasprotno stvar – ker je Sonce najnižje nad Zemljinim nebesnim ekvatorjem, gre za najkrajši dan in najdaljšo noč v letu (govorim o urah trajanja in ne o t.i. Silvestrski noči, katere naj bo večino prebedeli).
V tem momentu je nujno poudariti, da nebesni ekvator ne sovpada z Zemljinim ekvatorjem (navidezno črto potegnjeno tako, da je enako oddaljena od severnega in južnega pola, ki razdvaja Zemljo na severno in južno hemisfero). Zaradi Zemljine naravne oblikvitete (nagnjenosti), ki znaša 23,4⁰, je tudi sam nebesni ekvator od svojega matematičnega soimenjaka nagnjen za toliko stopinj. Ta nagnjenost pa je krivec za nastanek nekaterih zelo široko razširjenih zgodb, ki so jih civilizacije, ki niso obvladale matematike in astronomije (in za božjo voljo, nehajte enačiti astronomijo z astrologijo – glejte naslednji post) niso poznale in so v momentu, ko je prišlo do enega ali drugega izmed zgoraj opisanih dogodkov, sklepali, da se neko samovšečno božanstvo zmrduje nad njihovim početjem. Skozi stoletja so te zgodbe, s katerimi so večinoma strašili otroke, prerasle v legende, ki so nato rojevale nesmisle v katere so ljudje nagnjeni verjeti še danes. Kdo je ukradel solsticij in kaj je z njim storil... mislim, da že veste.

Torej, na kratko: za to, da lahko proslavljate noč v kateri v vašo hišo pride neznan okrogel možicelj, ki vam domnevno prinese darila, se morate v prvem planu zahvaliti Zemljini legi oz. nagnjenosti njene osi, ki prebivalcem Zemlje daje možnost preživetja in opazovanja naravnih pojavov, katere drugače ne bi opazili (če bi Zemlja stala 'naravnost').
Nasproten pojav solsticiju (solsticij je beseda grškega izvora, ki združuje besedi sol (sonce) in sistere (stati pri miru) in v bistvu opisuje moment, ko Sonce doseže najvišjo / najnižjo točko na nebu, potem pa obrne smer – iz najvišje točke gre proti najnižji in obratno) je ekvinokcij oz. po domače 'enakonočje', ki se dogodi prav tako dvakrat na leto (marca in septembra) in kot pove njegovo ime, označuje moment v katerem sta dan in noč enako dolga.

254. Kot obljubljeno, moram najprej podati krajšo razlago med astronomijo in astrologijo, saj so ljudje dostikrat prepričani, da gre za eno in isto stvar, kar pa je, tako kot v dosti človeških prepričanjih, čista buča.
 Astronomija je naravna znanost, ki se ukvarja s stvarmi izven Zemljine atmosfere – fizika, kemija in evolucijski procesi stvari, katere vidimo na nebu – zvezde, planeti, asteroidi, kometi, lune, galaksije, zvezdne meglice, ter tudi procesi, ki se dogajajo okrog teh objektov – supernove, žarčenja vidne in nevidne svetlobe, kozmična sevanja ipd. Gre za oprijemljivo znanost, čeprav se večine njenih objektov še ne moremo direktno dotakniti.
Po drugi strani pa je astrologija študij o premikanju nebesnih teles – ozvezdij in samih zvezd – po nebu in ugotavljanje, kakšno sporočilo nam preko tega premikanja želijo poslati božanske sile, kako so ti premiki zaznamovali posameznikovo preteklost, kako se bodo pokazali v sedanjosti in kakšne posledice bodo imeli za prihodnost. Astrologija navkljub splošnemu prepričanju ni prava znanost, čeprav ljudje lahko za vedeževalkine besede stran vržejo ogromne količine denarja (ironično, v največ primerih, ko ji postavijo vprašanje o tem, če bodo zadeli jackpot pri kakšnem lotu). Res je, da gre za opazovanje nebesnih teles, katero se odvija že okrog 4000 let – in v tem času je logično, da je bilo moč opaziti tudi določene nenavadne in nepričakovane premike nebesnih teles, opaženo pa je bilo tudi, da imajo nekateri položaji nekaterih nebesnih teles lahko močan vpliv na obnašanje in počutje neke osebe (tisti, ki trpite za meteoropatijo že veste o čem govorim), vendar pa v nobenem primeru ne moremo trditi, da je astrologija objektivna in oprijemljiva znanost.
Torej, na kratko: astronomija se ukvarja predvsem s tem, ali je možno življenje na drugih planetih (letos je bilo prvič v zgodovini izpostavljeno tudi dejstvo, da niso vse oblike življenja zasnovane na ogljiku, tako kot čkovek, ampak da je povsem možno, da obstajajo na drugih planetih živa bitja zasnovana na drugih elementih periodnega sistema), astrologija pa se sprašuje kateri premik katerega ozvezdja bo ta teden iz vas naredil kretena (če je nekdo kreten, je nesmiselno, da se izgovarja na svoj zodiakalni znak in krivdo vali na horoskop tega tedna, saj je kreten ravno zaradi tega, ker to v resnici verjame).

255. Kljub temu, da naj bi dnevi okrog današnjega bili zasuti s snegom (skoraj vse 'božične popevke' govorijo v prid snegu, mrazu, stiskanju pred kaminom ipd.), se iz kratkega obiska zamejstva vračam bolj v stilu 'magla svuda, magla oko nas...'. zato je nujno, da vam nekaj snega natrosim tukaj gor (saj vendar veste, da je za določeno atmosfero nujno nekoga angažirat, ker to v gospodarstvu že spada pod storitve...) in sneg običajno zaznamuje zimo. Po drugi strani pa je čas za eno konkretno babnico in tokrat naj bo na vrsti Cailleach, keltska boginja zime.

Utelešenje t.i. 'temne matere' (kar bi znalo biti razloženo v naslednjem zapisku... ni pa nujno... odvisno od tega, koliko me bo služil spomin), katero poznajo na Škotskem in v predelih Irske, je običajno opisana kot starejša ženska z enim očesom, zelo slabimi zobmi in skuštranimi, neurejenimi lasmi. Poznana je kot boginja žetve, zato se pojavlja v jeseni, s seboj pa običajno prinese tudi nevihte, neurja, veliko vode in mraz.
Svetu vlada v zimski polovici leta, kar pomeni, da se pojavi okrog Samhaina (tisti bolj komercialno usmerjeni ga poznate kot Halloween ali Noč čarovnic) in Zemlji vlada do Belteana, ki nastopi 1. Maja. Z njenim nastopom začne Zemlja vsak dan po malem umirati, zato je čas, da se poberejo pridelki, ki jih ponuja, nato pa se jo pusti počivati. Sicer Cailleach velja za boginjo, ki prvotno uničuje, prav tako pa je sposobna ustavriti novo življenje. Miti govorijo o tem, da je s svojim magičnim kladivom ustvarila hribovja, doline in jezera na Škotskem, prav tako pa jo poznajo kot zaščitnico divjih živali, predvsem srnjadi in volkov (zato jo na veliko slikah tudi lahko vidimo jahati velikega sivega volka). Na irskem jo poznajo kot zavetnico suverenosti vladarjev, saj kraljem ponudi, da svoje dežele vodijo kot suvereni, neodvisni vladarji. Nekatere zgodbe trdijo tudi, da se vedno prikaže kot grda stara coprnica, če pa so do nje prijazni, pa se spremeni v lepotico in jih za prijaznost bogato nagradi (in brez zamere, dekleta smo običajno takšna).

256. V predhodnjem odlomku ste se srečali s pojmom 'temna mater', zato je – ker me spomin še služi – čas za krajšo razlago tega pojma.
Grški boginji Demetra in Perzefona (če tudi vas spomin še ne zapušča, o eni izmed njiju je tekla beseda v odlomku 214) sta močno povezani s časom jesenskega enakonočja. Ko je Had ugrabil Perzefono, je to sprožilo verižno reakcijo dogodkov, ki so pripeljali do tega, da se Zemlja preko zime zavije v temo (v smislu nerodovitnosti, mraza, bolezni ipd.) in to je čas, ko nastopi najbolj grozljiv izmed treh aspektov trojne boginje (na kratko, ker boste temeljite razlage deležni kdaj drugič: trojna boginja so trije obrazi ene same boginje oz. spremljevalke vrhovnega boga v veliko poganskih kultih. Gre za aspekte deviškosti, materinskosti in starosti (katero veliko ljudi povezuje tudi z izgubo lepote, ženstvenosti ipd. Zato ta aspekt velja za najbolj grozljivega, saj je ženska že izgubila svojo zunanjo lepoto, premore pa veliko življenjske modrosti in izkušenj, ki jo opozarjajo na to, da je do zdaj preživela ogromno), ki v bistvu predstavljajo tri časovna obdobja v življenju ženske.
Tako temna mater oz. zadnja faza trojne boginje več ne prihaja med ljudi s košaro polno cvetja, temveč s srpom in koso, da bo požela kar je zasjala, ko je prišla s košaro polno cvetja.
Novodobni wiccan kulti je dostikrat povezujejo tudi z Innano, Kali, Tiamat, Nemezo in Morrighan (odlomek 184 vas je seznanil tudi z njo... ostale pa še pridejo na vrsto). Gre za boginje, ki naj bi dajale notranjo moč svojim častilcem, jim pomagala, da se znebijo lastnega trpljenja, da iz negativnih izkušenj, katere nosijo v sebi, naredijo pozitivne (v smislu naukov, ki jih daje življenje).
Izraz temna mater je tako oznaka za mater (ker je materinstvo še vedno na izmed prvenstvenih nalog ženske, če ne celo najbolj izpostavljena) v jeseni svojega življenja. Ima izkušnje, veliko je preživela in veliko se je iz tega naučila in svojo modrost je pripravljena deliti z drugimi, prav tako pa je ni strah požeti, kar je v življenju zasjala. Če se še spomnite predhodnega odlomka, je bilo rečeno, da se prikaže kot grda stara coprnica, če pa so do nje prijazni, se spremeni v lepotico... no, zdaj imate tudi razlago zakaj je takšna.

257. Čas je za teme, ki splošno veljajo za bolj lahkotne – kar je čista traparija, ker ravno te teme znajo nekateri ljudje tako zakomplicirati, da kmalu izgubijo tudi svojo lahkotnost. Ker je čas poneumljajočih božičnih filmov narejenih po istem kopitu s samo manjšimi deviacijami od originalne zgodbe, je s tem nastopil tudi čas za film, katerega ste mnogi med vami že pozabili, če ste ga sploh kdaj videli. Govora je Neverending story (mi je zelo žal, če kakšen slavist dobiva ošpice, ko bere katerega izmed mojih zapiskov, vendar slovenski prevodi naslovov filmov so običajno... zelo slovenski, kar je za okus nekaterih od nas, ahem, zelo specifično in zato tudi zelo moteče).
Film (iz leta 1984) je bil posnet po istoimenski knjigi, katero je napisal Michael Ende (izšla je leta 1979) in je bil v času svoje premiere najdražji nemški film, saj je bilo vanj vloženih preko 27 milijonov dolarjev (k sreči je zaslužil preko 100 milijonov dolarjev v naslednjih nekaj letih). Režiral ga je Wolfgang Petersen, Michael Ende pa ga je obtožil, da je iz njegove zgodbe naredil 'obupno kozlarijo', zaradi česar je zahteval tudi, da njegovo ime umaknejo iz špice filma, ker s tem filmom ni hotel imeti nič. Ena izmed reči, ki so avtorja tako močno zmotile, so namreč bile sfinge, za katere je rekel, da so prostitutke z ogromnimi oprsji, ki gole sedijo sredi puščave. To sicer ni najdražji film, kar jih je Petersen kdaj režiral, saj je ena izmed njegovih stvaritev tudi film Das Boot (zato se verjetno tudi ni nameraval obremenjevati s tem, kaj si o filmu misli avtor knjige).
Ker je bila večina pomembnejših vlog dana otrokom, je prihajalo do zapletov med snemanjem. Igralec, ki je igral Bastiana se je po besedah režiserja fantastično odrezal v vsaki sceni, Atreyu oz. igralec, ki je dobil njegovo vlogo pa je bil njegovo absolutno nasprotje in je iz njega bilo skoraj nemogoče izvleči profesionalno obnašanje in zadovoljevanje standardov. Ravno ta igralec (Noah Hathaway, zdaj sredi štiridesetih) je povedal tudi drugo plat zgodbe. Povedal je namreč, da je bila režiserjeva angleščina izredno omejena, še večje težave pa jim je povzročala njegov perfekcionizem, saj so nekatere scene morali ponavljati več kot 40-krat, preden je bil vsaj delno zadovoljen z njimi, kar je trimesečni projekt spremenilo v film, katerega so snemali skoraj eno leto.
Zaradi režiserjevega perfekcionizma in drugih dejavnikov so dve izmed najbolj prepoznavnih scen v filmu – Artaxovo smrt v močvirju žalosti in predstavitev Morle, ogromne želve – snemali dva meseca. Eden izmed dejavnikov za tako dolgo snemanje je bilo (vsaj v primeru prve scene), da konj ne bo prostovoljno zakorakal v globoko motno in blatno vodo (ker konji sami po sebi niso neumni), zaradi česar so ga trenerji morali trenirati 7 tednov, da je v filmu storil ravno to. Konj, ki je igral vlogo Artaxa je zato moral vsak dan stati na hidravlični podlagi, ki ga je natrenirala na to, da bo moral do brade stati v blatu in ne poskusiti zbežati, odplavati ali nasploh začeti paničariti.
Veliko ljudi ta film pozna po letečem psu... in kot običajno, gre tudi v tem primeru za navadno bučo, ki je zrasla na zeljniku nekoga, ki filma ni precej dobro spremljal. Falkor, katerega je tudi sam režiser opisal kot mešanico zlatega prinašalca in zmaja je v resnici je samo režiserjeva interpretacija Zmaja sreče. Zanimivo pa je tudi to, da je eden izmed modelov zmaja sreče, katere vidimo v filmu, bil postavljen na ogrodju manjšega letala. Dolg je bil skoraj 13 metrov, tehtal pa je preko 90 kilogramov.
Po enormnem uspehu prvega dela, je bil nato posneti tudi drugi del, ki pa se je bistveno oddaljil od zgodbe v knjigi. S koncem prvega dela se namreč konča prva polovica knjige, drugi del pa naj bi po logičnem sklepanju upodobil drugo polovico... kar pa je rahlo ušlo izpod nadzora. Ostali so samo nekateri izmed elementov prvotne zgodbe, dodano pa je bilo veliko novih. Kasneje je nastal še tretji del, ki pa s samo knjigo nima ničesar skupnega.


258. Dandanes je malo stvari, ki bi bile sposobne prenesti vso težo, ki jim je naložena (bodimo pošteni, tudi nekatere ljudi je lažje nositi naokorg kot pa jih prenašati ko govorijo, jedo, dihajo ipd.). Ena izmed stvari, ki to pravilo potrjuje, je tudi Bryn Celli Ddu, predzgodovinska kamnita formacija na valižanskem otoku Anglesey.
Gre za formacijo postavljeno v neolitiku (med 4000 BC in 2500 BC), ki je služila predvsem pokopavanju umrlih. Ima izredno dobro ohranjeno sobo za obrede pri pokopavanju, zato je ta namembnost bolj očitna (ta prostor se je pred tem domnevno uporabljal že v mezolitiku, vendar pa še ni jasno kakšen je bil njegov namen). Soba sledi 8 metrov dolgemu hodniku, katerega prvi 3 metri so nepokriti, nato pa je hodnik pokrit z velikimi kamni, sama soba pa se nahaja pod nasipom, ki se lepo spaja z gričevnato okolico.

Okoli samega nasipa je bil najprej izkopan jarek (za več podrobnosti o tem, kaj natanko je ta jarek tam počel, si poglejte odlomek 233, ki govori o najbolj znanem spomeniku te vrste, Stonehengeu), šele nato pa so se okrog njega postavili monoliti (14 njih), katere so nato namerno prekrili z materialom, katerega so uporabili za nasip.
Bryn Celli Ddu v prevodu pomeni 'nasip v temnem jarku'. Mesto je bilo odkopano med letoma 1928 in 1929, na ogled je tako postavljen takšen kot je bil v zadnji fazi uporabe. Za manjšo zanimivost: tudi njegov zadnji znan način uporabe je starejši kot piramide v Gizi.

259. Trenutno smo v času, ko se nekateri izredno radi medsebojno obdarujejo, zato me je ta teden presenetila novica, da je zdaj pa nekdo v tem skoraj da že rahlo pretiral. Namreč, Norveška želi Finski podariti enega izmed svojih hribov.
Res je, da Finska velja za eno najbolj nenavadnih držav v Evropi (predvsem zaradi tega, ker sta tam možni karieri igranja zračne kitare in gojenje severnih jelenov, česar druge evropske države svojim prebivalcem ne morejo ponuditi) in takemu čudaku, ki dejansko ima že vse, je skoraj nemogoče podariti nekaj, česar še nima.
Norveška je tako prišla na idejo, da bi ravno toliko premaknila svojo mejo, da bi pod finsko jurisdikcijo padel hrib Halti. Norveška tako ne bi izgubila veliko (površinsko gledano okrog 0,015 km²), Finska pa bi tako pridobila svoj najvišji vrh (Halti je namreč visok okrog 1345 metrov, saj se Finska zdaj lahko ponaša samo s pičlimi 1300 metri, hriba pa si dejansko delita isto vznožje).
Sicer gre samo za idejo, ki še ni bila izvršena, je pa hitro postala dnevna novica na internetu, saj je pokazala, da odnosi med državami niso nujno krvavi in se ne končajo s polovico pobitega prebivalstva neke države (sploh v času, ko se to od posameznih držav v resnici pričakuje), temveč, da je pomoč neke države drugi tudi izven humanitarnih okvirov. Domneva pa se tudi, da se Rusija tej debati ne bo tako kmalu priključila.
Samo za pomislek: nekateri imamo radi praktična darila. Verjetno sem ena izmed redkih žensk, ki si ne želi, da bi ji nekdo kupoval rože, ker resnično ne potrebujem nečesa, kar jasno in očitno crkuje medtem, ko je v moji oskrbi. Darila naj bi pustila trajen vtis, naj ne bi imela lastnega življenja in se ne podarjajo zato, ker ima nekdo slabo vest, ker nima pojma kaj nekomu drugemu podariti.

260. Po presežku sladkobe je čas še za Naloxon oz. Narcan (tisti za domačo uporabo je po novem znan tudi pod imenom Evzio), opioidni antagonist, katerega se uporablja za zmanjševanje efektov opiatov pri predoziranju oz. za preprečevanje samega predoziranja. Opijati so znani po tem, da povzročijo depresijo centralnega živčnega sistema (depresijo v smislu upadanje produktivnosti in močno okrnjeno delovanje, kar pri predoziranjih pripelje do tega, da se ta sistem enostavno ustavi, kar povzroči človekovo smrt), prav tako pa tudi dihalnega sistema, Naloxon pa delovanje tako centralnega živčnega sistema in dihalnega sistema zopet vzpodbudi s tem, da obrne delovanje opiatov na ta sistema.
ZDA so ga odobrile leta 1971 in je danes dosegljiv kot generično zdravilo za tiste, ki se zdravijo zaradi odvisnosti od opijatov (nalokson pomaga pri tistih, ki so primarno odvisni od opijatov zasnovanih na morfiju ter tudi nekaterih drugih). Dosegljiv je v pršilu za v nos in v raztopini za intravenozno uporabo. Če se vbrizga v žilo deluje v približno dveh minutah, če je vbrizgan v mišico pa po nekje petih minutah, pri pršenju v nos pa je običajno potrebnih več manjših odmerkov. Njegovi efekti trajajo od pol ure do ene ure in pol. V Sloveniji je prav tako registriran, vendar se uporablja samo v urgentnih primerih in ga ni moč dobiti na prostem trgu.

Ker moji zadnji plati sledi predoziranje s sedenjem, se je nujno odstraniti od opisovanja stvari, ki so mi ta teden skakale po mislih. Zakaj bi se obremenjevala z njimi? Ker je bolje to kot pa da se obremenjujem z vremenom, zanič tv programom med prazniki, pomanjkanjem miru med prazniki, ki mir propagirajo in seveda prazniki. Ker so prazniki še vedno nekaj groznega, ker so se iz družinskih dni prelevili v histerične nakupovalne mrzlice, neprestano klicarjenje po telefonih in pošiljanju osladnih sporočil z željami, katerih ne mislite resno in nasploh, ponovno poudarjam, pomanjkanjem miru. Mir je lahko tudi v družbi, samo brez drame in obrekovanj ter seveda, brez omenjanja tem, ki veljajo za nezaželene (poglejte si stavek o vremenu, zanič tv programu... ipd). Do naslednjič pa razmišljajte o čem zanimivem, vaše zbašite kakšno zanimivo informacijo (ki ne bo v obliki božičnih ostankov ali sladkarij) in kmalu boste spoznali, da je zunaj kopica stvari, ki vas utegne zanimati (ja, kljub temu, da vsi okrog mene trdijo nasprotno, znam biti občasno prav nemarno optimistična).


Ne pritožuj se nad stvarmi na katere ne moreš vplivati ali jih spremeniti ali pa se mu nasploh izpostavljati (osmo Satanistično pravilo na Zemlji).

Ni komentarjev:

Objavite komentar