Dan lažnivcev je mimo, ljudje se tega še ne zavedajo, ker...
no, saj veste zakaj. Ali pa je za vse to kriva moja lastna sumničavost... v tem
je, vsaj zame, nekaj resnice. Zakaj nekomu zaupati, pa čeprav si zasluži? Še hujše
vprašanje: zakaj običajno zaupamo nekomu, ki si tega zagotovo ne zasluži?
Kakorkoli, čas je da ponovno poležemo naš tepihek na tla in
vanj vpletemo nekaj novih nitk. Ker, zakaj pa ne? Pravijo, da imeti kopico
informacij, še ne pomeni imeti znanje, kajti znanje je sestavljanje raznih
informacij v neko smiselno celoto in posledično tudi uporaba tega, kar smo
ugotovili.
Danes bo Stromatra govorila o sebi. Ker ima ravno lepo
okroglo obletnico, lahko pove tudi od kje je dobila svoje ime. Vsaj del njega. Resda
je ime dobila po malce bizarni glasbeni referenci – kot je bilo že nekajkrat
pojasnjeno, večina stvari opisanih tukaj gor izhaja iz glasbenih referenc (ker
to je ena izmed redkih stvari v mojem svetu, ki se stalno nadgrajuje in
spreminja – malo zaradi moje lenobe, veliko pa zaradi moje anksioznosti). Tako kot
sem tesnobna jaz, takšno je potem tudi moje delo. Tole ima naša preprogica za
povedat danes:
391. Kot je že bilo rečeno, danes bo Stromatra veliko
govorila o sebi (oz. ne toliko o sebi, kot o enem izmed njenih vodil). Ker se
ta del Stromatre (ki je, mimogrede, najbolj aktiven) imenuje 'odzven Kaosa', bo
tokrat nekaj stvari razjasnjenih na to temo. Za začetek bo govora o kaosu.
Kaos, dandanes večinoma beseda, ki opisuje naša življenja in
še bolj natančno, sobe majhnih otrok, katerih matere so se naveličale
pospravljati nered, ki nanje preži iz vseh vogalov, je v uporabi že tisočletja,
vendar pa je njegov pomen na začetku imel več smisla kot naši obkofetni jamri,
kjer ga danes največkrat uporabljamo. Iz začetne kozmogonije (ki bo na vrsti v
naslednjem odstavku) se je predvsem razširil na družbene študije (katere lahko
nekateri avtomatsko enačijo s politiko, kar pa je, kot običajno, navadna
puhlica).
Beseda kaos izhaja iz grške besede 'χάοϚ', ki je (kot
samostalnik) označeval 'praznino, vrzel, prepad' ali pa kot glagol 'zazevati
oz. biti odprt' in označuje prvotno praznino pred stvarjenjem vsega (kot
rečeno, kozmogonija v naslednjem članku bo povedala kaj več o tem) in dejansko
je kaos tako prva stvar v obstoju. Iz njega pridejo Gaia (Zemlja), Tartar
(prvotni bog in hkrati kraj nepopisnega trpljenja) in Eros (bog ljubezni in
spolnosti), iz njega pa se rodita Erebus (tema) in Nyx (Noč – odlomek 276 jo je
na hitro omenil). V grški mitologiji kasneje, predvsem v klasičnem obdobju s to
besedo opišejo prostor daleč stran, pod Zemljo, onkraj podzemlja, v katerem
živijo titani.
Preko svetopisemskega pojmovanja tohu wa-bohu (v izvornih zapisih Geneze 1,2), ki predstavlja stanje
'neobstoja' pred stvarjenjem, se razvije tudi kasnejše razumevanje pojma kaos v
Septuaginti (odlomek 361 vam je razložil, kaj natanko to je), kjer ga nekatere
knjige stare zaveze omenjajo kot prepad ali globel (ker je skoraj nemogoče
opisati nekaj kar ne obstaja – tisti, ki ste že kdaj slišali za ontologijo,
bote že vedeli o čem je govora).
Preko bližnjega Vzhoda in njegovega razumevanja pojma, ki se
je nato razvil v 'kaos', se je razvilo evropsko pojmovanje tega pojma, pri
kateri so veliko zakuhali ravno tisti, ki so ga poimenovali, torej, Grki. Rekli
smo, da so kaos obravnavali kot tisto, kar je bilo prvo v obstoju in iz česar
so nato nastale druge stvari. Orfična
tradicija ne deli tega mnenja in trdi, da je Kaos sin Kronosa in Ananke.
Različne struje obravnavanja te teme so vplivale tudi na Ovida, ki je trdil, da
je kaos brezoblična masa, v kateri so vsi elementi zmešani skupaj v brezobličen
kup, ter tudi na Hignija, ki je trdil, da je Kaos rojen iz Meglice, on in
Kaligine skupaj pa sta nam dala Noč, Dan, Erebus in Eter. Ker si že sama
mitologija trej očitno ni preveč na jasnem kaj so hoteli z določeno besedo o
kateri trenutno govorimo povedati, je tako nastalo tudi današnje pojmovanje te
besede. Ki pa jo najdemo na veliko precej različnih področjih.
Kaos je tako stanje zmede ali nereda iz katerega nastane
državljanska nepokorščina in neposlušnost, pomanjkanje pravnih zakonov (torej
domnevnega reda) povzroči anomijo
(umanjkanje družbenih in etičnih standardov pri posamezniku ali skupini
podobnomislečih), iz te pa se lahko razvije antinomianizem (nastopanje proti zakonov, ki naj bi omogočali red v
državi in dejansko s tem omogočali državo kot tako). Bolj znan pojav za to zmedo
je anarhija (ljudje o njej veliko
govorijo... vendar velika večina njih niti približnega pojma nima, kako naj bi
izgledala... prav tako pa ni moj namen, da to razlagam).
Kaos pa je zelo popularna beseda tudi v znanosti, ki naj bi
bila nek skupek določenih pravil pri raziskovanju. Običajno se tako kaos
uporablja za stvari, ki tem pravilom ne sledijo najbolje ali pa sploh ne. V
znanosti tako beseda 'kaos' predstavlja naključnost (umanjkanje razumljivega
vzorca ali kombinacije). Matematika in fizika tako poznata teorijo kaosa, ki se ukvarja z 'obnašanjem' določenih nelinearnih
dinamičnih sistemov (tudi o teh bomo kakšno kdaj rekli, ker gre v resnici za
zanimivo stvar, vendar veliko ljudi sliši besedo 'matematika' in pade v
nezavest ali pa doživi histerični napad... brez skrbi, tudi jaz sem eden izmed
teh ljudi... zato določene stvari trajajo tako dolgo). Poleg tega poznamo tudi
t.i. polinomični kaos, ki je
razširitev v verjetnostni teoriji (in ne, kot ste izvedeli že v srednji šoli,
vam dejstvo, da obvladate 'verjetnostni račun' ne bo olajšalo zmagovanja na
lotu... torej vam verjetno tudi polinomični kaos tega ne bi omogočal).
Preko matematike je kaos vstopil tudi v računalništvo, v
katerem je leta in leta nazaj t.i chaosnet
predstavljal enega izmed prvih kompletov protokolov, ki so omogočali
komuniciranje na medmrežju. Poleg tega se je kaos vrinil tudi v astrofiziko –
19521 Chaos je namreč Trans-Neptunski objekt v Kuiperjevem pasu (odlomek 291 je
bil poslan v vaši smeri, da vam to razloži... če vas daje spomin ali
nezainteresiranost, je pa logično, da ste na to pozabili in si ne mislite
pogledat še enkrat) – v biologijo (kjer je chaos chaos drugo ime za amebo iz
rodu Pelomyxa, ki je domnevno tako velika, da jo je moč videti s prostim
očesom, vendar pa, ker se vztrajno skriva pred svetlobo, imajo to srečo le
nekateri izbranci) - ter tudi v magijo (magija kaosa je postmoderno gibanje v
magiji, ki poudarja praktično uporabo sistemov verovanja, da bi ustvarila nove
in nenavadne metode manipuliranja svojega in tujega uma. Gibanje je nastalo v
sedemdesetih letih 20. Stol., domnevno pa pripadniki večino svojega dela
opravijo za računalnikom... to bi moralo povedati veliko o tem).
392. Ker vztrajam o tem, da bom še naprej govorila o isti
temi, jo moram tokrat skriti za nek drug pojem in ker sem prej obljubljala
nekaj o kozmogoniji, moram pač
obljubo izpolniti. To je namreč veda, ki o kaosu govori več kot kaos sam.
Kozmogonija je veda o
stvarjenju vesolja (v njej ni veliko znanosti, če smo pošteni, nosi pa v sebi
nekaj razlag za našo zaplankanost in ozkoglednost). Če vam spomin res ni
katastrofalno opeša, se boste spomnili, da je kaos v resnici prva stvar v
obstoju. Je brezobličnost oz. praznina, ki je edina obstajala pred stvarjenjem
vesolja (in ker vesolju rečemo tudi Kozmos oz. Cosmos, boste verjetno ugotovili
tudi, od kje ima trenutna tema svoje ime) ali pa v nekaterih primerih vrzel
(jarek, prepad), ki je nastal z ločitvijo nebes in Zemlje (oz. če smo malo bolj
nepristranski, neba in Zemlje, ker je pojem 'nebes' prišel v 'obstoj' malo
kasneje). Ena izmed prvih malo jasnejših definicij kaosa prihaja iz strani
Ferekida, starogrškega učenjaka, ki je trdil, da je Kaos vsaj podoben vodi
(voda je brezoblična in lahko prevzame katerokoli obliko). Idejo o kaosu kot o
vodi bi deloma lahko pripisali tudi Abzuju in Tiamat (odlomek 379 je nastopil
samo nekaj tednov nazaj... menda res še niste pozabili!?). Kasnejše definicije
so ga videle tudi kot 'prostor' – običajno si prostor predstavljamo kot kopno
ali morje, grška miselnost pa ga je videla kot zrak, ki je simbol praznega
prostora, v povezavi s prej omenjenim 'prepadom' pa je lahko znak neskončne
teme.
![]() |
Model Kozmičnega jajca |
Heziod in drugi predsokratiki so kaos interpretirali kot
premikajočo brezoblično gmoto iz katere izhajajo tako kozmos kot tudi božanstva.
Heziod prav tako trdi, da je kaos moral biti neskončen in nedoločen, kot
takšnega pa ga lahko predstavljata samo nered in tema. Heziodovo delo Teogonija (ki je takrat bila veda, ki
se je ukvarjala z nastankom božanstev) je kaos najprej predstavljala kot
zevajočo praznino, šele kasneje pa kot vrzel med Zemljo in nebom, ko se ta dva
ločita. Paralelo na to ločitev najdemo tudi v Svetem pismu, saj je v Genezi bog
najprej ustvaril nebo in Zemljo – Zemlja je bila brezoblična praznina (tohu
wa-bohu) - nato pa bog loči vode in ene med njimi postavi pod nebo, druge pa na
nebo, nebo pa poimenuje 'nebesa' (pred tem sta pojma nebo in nebesa dejansko
sopomenki in se izmenično uporabljata).
Biblične študije kaos obravnavajo v kontekstu torinega
razumevanja in podobnih motivov v drugih svetih besedilih bližnjega Vzhoda (ko
smo govorili o Tiamat, smo omenili Enuma Elish, eno najstarejših besedil na
bližnjem Vzhodu, kjer je tudi prisoten ta motiv. Seveda, obstajajo še druga
besedila s podobnimi motivi in veliko njih velja za svete v religijah). V
2.stol. se uvede motiv stvarjenja ex
nihilo (iz nič) s strani vsemogočnega boga. Tudi za to idejo so izvirno
krivi cerkveni očetje. V Evropi naslednjih nekaj tisočletij prevladuje takšna
miselnost (še do danes in nič ne kaže, da bi se kmalu spremenila).
Ta miselnost kasneje vpliva na izoblikovanje alkimije, ki predstavlja iskanje t.i. materie prime (ki je drugo ime za kaos,
če smo pošteni – kot pove njeno ime, gre za prvo materijo v obstoju – odlomek
369 govori o Yliastru, zato mogoče ni tako napačna ideja, če si ta odlomek
ponovno preberete, če ste pozabili). V 5. In 6. Stol. So alkimijo že podrobneje
razvili oblikovalci orfične kozmogonije,
ko so iskali magnum opus, katerega
so nato strnili v t.i. kozmično jajce,
ki je surov material stvarstva.
Prvi korak, ki je po mnenju alkimistov nujen pri odkrivanju
materie prime, je t.i. nigredo,
črnina, ki je simbol propadanja oz. gnitja. Zato je po alkimistični tradiciji
nujno vsako stvar prečistiti (prekuhati), saj bi s tem naredili prvi korak do
odkritja filozofovega kamna
(pristaši Harryja Potterja, še pomnete?). Nigredo tako predstavlja kaos, pod
vplivom stvarjenske teologije, ki je močno vplivala na miselnost v Evropi v
tistih časih, pa se izoblikuje tudi ideja, da je kaos v bistvu voda (vsaka
stvar katero kuhamo do nezavesti, se utekočini...), kot izvorni element (če vam
spomin peša, med štiri izvorne elemente na svetu štejemo vodo, zrak, ogenj in
zemljo).
V srednjem veku in kasneje v renesansi, je orfična
kozmogonija imela močan vpliv na alkimijo, kar je zelo očitno v delih Paracelzusa – ki Zemljo enači s kaosom
škratov (zanj sta kaos in element eno in isto, zato ju uporablja kot sopomenki
– Zemlja je tako element za škrate, skozi katerega se škratje neovirano gibajo)
in R. Lulla, ki trdi, da je kaos
osnovna oblika materije, katero je ustvaril bog. Kas se razlaga tudi kot
brezobličen zastoj oz. prenatrpanost vseh elementov, iz česar se razvije tudi
miselnost, da je pri alkimiji nujno združevanje dveh nasprotnih pojmov (res pa
je tudi, da alkimijo danes vidimo predvsem kot način s katerim so v srednjem
veku iskali poceni načine za izdelovanje zlata).
Takšna je bila starejša miselnost o tem, kako je nastalo
vesolje. Ker smo od renesanse do danes že ugotovili nekaj stvari v zvezi s tem,
kako je nastalo vesolje, vendar pa smo do končnega odgovora še zelo daleč.
Vseeno pa je razvoj miselnosti preko kozmogonije vplival na razvoj današnje
znanosti, saj zdaj vsaj razlikujemo določene prvotne elemente skozi vesolje. Si
predstavljate, da bi svet še vedno pojmovali kot kraj, kjer stvari premikajo in
delajo palčki, ljudje pa smo samo njihove marionete? Ali še huje: če bi bili
prepričani, da je vse stvari ustvaril bog in da je njegovo delo, da kuha vse
težave na svetu in izven njega, mi pa smo samo njegove marionete? (ups, zdaj
smo šli pa malce predaleč... ali tudi ne). Govori se, da je bog skrajno dober
in ljubi vsakega od nas, za vsak slučaj pa ustvaril še pekel, če ga slučajno ne
bi ljubili nazaj. Če grešiš enkrat, greš v pekel, če grešiš stokrat, greš prav
tako v pekel. Zakaj potem ne bi grešil milijonkrat in prišel v pekel kot eden
izmed glavnih carjev?
393.V povezavi s kaosom imamo še dve temi, zato je najbolje,
da jih zvrstim dokler še imate nekaj osnovnih stvari o tem v spominu. Zato
nekaj besed o chaoskampfu. Gre za
nemško besedo, ki označuje vojno proti kaosu, je pa vsesplošno prisotna v mitih
in legendah. Običajno prikazuje boj kulturnega junaka proti pošasti iz kaosa –
ker je kaos pojmovan v večini primerov kot voda, se je iz tega razvila ideja,
da je vodna kača tista, ki ponazarja vse najslabše iz kaosa. Iz ideje vodne
kače se je tako razvil zmaj, kot
mitološko bitje prisoten v skoraj vseh mitih in legendah v Evropi in na
bližnjem Vzhodu.
![]() |
Jose Gabriel Alegria Sabogal - Chaoskampf |
Preko mitov je ta ideja o bitki med junakom, ki je predstavnik
dobrega, in kaotično pošastjo, za katero pravila tega sveta ne veljajo in je
zato predstavnica vsega slabega, vstopila tudi v religije bližnjega Vzhoda, ki
so nato vstopile v naše glave in krojile našo miselnost (še dandanes imamo
ljudje težave pri razlikovanju dobrega in slabega, saj smo prepričani, da je
neka stvar lahko samo dobra ali samo slaba, nekako neverjetno pa se nam zdi
neko stvar razumeti kot nekakšno mešanico – če je neka stvar dobra za nas, ni
nujno, da je dobra tudi za vse ostale. Za boljšo razlago si poglejte principe
delovanje naše vlade – 'kraja vašega denarja je izredno dobra za nas, za vas
nam pa pravzaprav dol visi' je kratek povzetek njenega razmišljanja) do danes
in jo bodo verjetno še naprej.
Sama ideja o chaoskampfu domnevno izhaja iz protoindoevropske religije, o kateri ne
vemo skoraj nič, smo pa nekako prišli do ugotovitve, da vse njene izpeljanke
vsebujejo boj med primarnim božanstvom strele proti vodni kači. Nekaj primerov
najdemo v popularnih mitoloških zgodbah, med njimi so npr. Tor proti Jörmungendru
(nordijske religije), Tarhunt proti Illuyanki (pri hititih), v Vedski kulturi
je to zgodba o Indri proti Vritri, v Avesti Ɵraētona proti Dahaki, v stari
Grčiji pa sta se tako spopadla Zevs in Tifon (zadnji sin Gaie in Tartara).
Tudi v starem Egiptu so poznali podobno idejo, namreč bitko
med Ma'at in Isfetom, vendar so ju pojmovali kot abstraktni konflikt idej.
Ma'at je koncept resnice, harmonije, moralnosti in pravice – sicer dostikrat
upodobljena tudi kot boginja harmonije v svetu, Isfet pa kot koncept
nepravičnosti, nereda, kaosa, nasilja... po starem egipčanskem prepričanju sta
ta dva zgradila nenavaden odnos, saj eden brez drugega dejansko nista mogla
obstajati – če ni kaosa, potem tudi reda ne more biti in obratno. Obe ideji
sta, kljub temu, da sta si nasprotni, vedno iskali ravnovesje med seboj, da so
stvari sploh imele smisel.
394. Zdaj pa še nekaj ali malo več besed o diskordianizmu. Gre za moderno religijo,
katero veliko ljudi pojmuje kot parodijo na religijo, ker je stvari iz
mitologije in religij, ki so se iz teh mitologij razvile, opisuje na precej
humoren način. Celotna ideja verovanja je zasnovana okrog boginje Eris (ker ste verjetno že imeli boljše
stvari za početi, kot je spominjanje na odlomek 276, se čutim dolžno za to, da
vas nanj opomnim) in njenega jabolka
spora.
![]() |
Emily Balivet - Eris |
Sveto besedilo te religije je Principia Discordia, katero sta leta 1963 spisala Malaclypse mlajši
(katerega je njegova mati poznala pod imenom Greg Hill) in Omar Khayyam
Ravenhurst (katerega so starši poimenovali Kerry Wendell Thornley, to ime pa je
nosil na vseh identifikacijskih dokumentih), predvsem pa je pomembna četrta
izdaja te knjige. Ta je najbolj dodelana in verjetno tudi najbolj polna
satiričnega humorja, ki določene aspekte Zena (šola Mahajana budizma), Rinzai
šole (ena izmed treh sekt Zena na japonskem) in taoistične filozofije
predstavlja skozi absurdne interpretacije.
Kot rečeno, religija temelji okrog boginje nereda Eris (tudi
Discordia) in izvornega spora povezanega z njo. Diskordianizem tako sam opiše,
da je Zevs pripravljal zabavo za poroko med Peleusom in Thetis, ni pa hotel
povabiti Eris, saj je veljala za prepirljivko in tisto, ki neprestano dela
probleme. Eris je bila zaradi tega besna in se je odločila elegantno maščevati.
Naredila je jabolko iz čistega zlata in naj napisala Καλλιστί (najlepša) in ga
vrgla med gostje poroke in odšla na hot dog. Atena, Hera in Afrodita so se
sprle okrog tega, kateri jabolko pripada, Zevs pa se je odločil, da bo strasti
pomiril ter določil arbitra, ki bo razrešil spor. Za to vlogo je izbral
trojanskega pastirja Parisa (diskordijanci pravijo, da je veljal za
manjvrednega, ker se je njegova mater spečala s Francozom – kot rečeno, to je
ena redkih religij, ki ima simpatičen in razumljiv humor), tega pa so boginje
hotele podkupiti vsaka v svojo korist. Atena je tako Parisu ponudila junaško
zmago v vseh vojnah, Hera mu je ponudila ogromno bogastvo, Afrodita pa mu je
ponudila najlepšo žensko na svetu (lepo Heleno). Ker je bil Paris mlad in zdrav
ter precej poln hormonov, se je odločil za Afroditino ponudbo. Afrodita je tako
dobila zlato jabolko, Paris pa je končal v postelji z domnevno najlepšo žensko
na svetu (ki je takrat že bila poročena). S tem pa je bila začeta Trojanska
vojna.
Na oblikovanje diskordijanske miselnosti je vplivalo tudi prekletstvo Sivega obraza (katerega sta
si verjetno izmislila ustanovitelja te miselnosti, vendar njegov 'obstoj'
razloži ogromno zadev). Šlo naj bi za moža, katerega ime je sicer neznano,
poznamo pa njegov vzdevek 'Grayface', ki naj bi živel okrog leta 1166 pred
našim štetjem (v zapisku 269 je bilo navedeno, da so diskordijanci letos
vstopili v 3182. Leto svojega štetja. Leto 1166 BC je v diskordijanskem
koledarju obravnavano kot leto 1 YOLD – Year of Our Lady Discord. Ta koledar
bomo podrobneje obravnavali kdaj drugič). Grayface je verjel, da je vesolje
brez humorja, zato je učil, da je vse, kar ni resno, greh. Ljudje so mu pri tem
slepo sledili in uničevali druge kulture, saj so bile te drugačne od njihovih.
To so počeli predvsem zato, da ne bi kje našli še kaj humornega ali vsaj
smešnega.
Diskordianizem se ravna po petih pravilih (t.i. pentabarf), ki gredo nekako tako:
1) Ne imej druge boginje razen Boginje in ona je tvoja
boginja. Ni Eridinega gibanja, razen Eridino gibanje. Vsaka četa zlatega
jabolka je ljubeči dom zlatega črva.
2) Pripadnik diskordianizma mora vedno uporabljati uradni
sistem oštevilčevanja strani za diskordianiste.
3) Ob petkih je priporočeno, da pripadniki pojedo Hot dog (v
nasprotju z večino svetovnih religij – kristjani ob petkih ne smejo jesti mesa
živali, ki imajo štiri noge, judje nikoli ne smejo jesti svinjine, hindujci ne
smejo jesti govedine, budisti pa sploh ne smejo jesti mesa).
4) Pripadniki naj Hot dog vedno jedo brez štručke – torej
samo hrenovko – kajti takšnega je pojedla boginja v tolažbo, ker ni smela na
poroko (izvorni prepir katerega smo omenili malo nazaj, se v angleščini prevede
kot the original snub in če besedo
snub obrnete okrog, boste dobili besdo buns, torej 'štručke').
5) Diskordiancu je strogo prepovedano verjeti karkoli
prebere! (za razliko od drugih vernikov, khm-khm...).
Poleg tega diskordianizem pozna še tri temeljne principe:
Aneristični princip (navidezni red stvarstva), Eristični princip (navidezni
nered stvarstva) in še princip, ki pove, da sta oba zgornja principa samo
iluziji. Tako lahko ugotovimo, da je temeljna predpostavka te religije, da sta
ideji o redu in neredu samo iluziji, ki jih imamo o vesolju oz. stvarstvu,
katere človeku za njegov lažji obstoj vsili njegov lastni živčni sistem, noben
od teh dveh pojmov pa ni bolj pravilen ali bolj objektivno resničen kot drugi.
'Naš um je aparat za ustvarjanje konceptov s katerimi v realnost gledamo skozi
ideje o realnosti, ki so nam privzgojene. Podobno je kot gledanje skozi
zamreženo okno – nekatere mreže na oknih so lepše, nekatere dražje, nekatere
bolj praktične, vse pa nas držijo stran od realnosti' pravi Principia
Discordia.
![]() |
Deus Ex Nihilo |
Ljudje imamo različne poglede na realnost, ti pogledi pa so
nam večinoma vsiljeni s strani družbe v kateri živimo, kulture ipd. Zaradi ted
vcepljenih idej težko razumemo ideje drugih kultur, ki svojo realnost razumejo
drugače (na podlagi tega razmišljanja lahko seveda sklepamo, da je to ena
najbolj razumljivih verskih paradigem, kar jih svet trenutno pozna, pa naj bi
to bila religija ali pa parodija nanjo). Ker diskordianizem od svojih
privržencev ne zahteva, da jim je ta verski sistem edini, kateremu sledijo, je
privržence v resnici nemogoče prešteti, lahko pa domnevamo, da se do takšnega
razmišljanja, kot ga ponuja diskordianizem najlažje pride s svobodnim
razmišljanjem in ima v resnici ogromno pripadnikov, ki pa se tega sploh ne
zavedajo.
395. Znano dejstvo je, da ščurki lahko preživijo več dni brez
glave, preden poginejo zaradi dehidriranosti – to je očitno tudi v dejstvu, da
veliko ljudi živi z glavo bolj za okras kot za praktično uporabo (miselno
uporabo, preden pridete na kakšno bolj perverzno idejo). Pod vplivom zgornjih
člankov zato lahko rečemo kakšno o obglavljanju.
![]() |
Caravaggio - Saloma z glavo Janeza Krstnika |
Kot pove ime, je obglavljanje (dekapitacija, izpeljanka iz
latinske besede Caput oz. Capitis) dejanje s pomočjo katerega nekogaršnjo glavo
povsem ločimo od njegovega telesa, ta postopek pa se vedno zaključi s takojšnjo
smrtjo osebe, ki je brez glave ostala (pozabite na skrajno neumne filmske
reference, ki trdijo nasprotno, da se kaj podobnega ne bi zgodilo vam).
Procesi, v katerih je posameznik ali pa večja skupina ljudi ostala brez glave,
se je vedno uporabil kot najhujša možna kazen za storjeni zločin. Beseda
'obglavljanje' se večinoma uporablja samo v primerih, da gre za načrtno dejanje
(kot kazen ali način umora), čeprav lahko ljudje ostanejo brez glave tudi v
različnih nesrečah (delovnih, industrijskih in prometnih), poznamo pa tudi
primere, ko so bili storjeni samomori s pomočjo obglavljenja (sicer so izredno
redki, vendar poznamo primere).
Navkljub zgodbi o tem, da so pri škotski kraljici Mary morali
zarezati kar trikrat, da so jo dokončno obglavili, so rablji, ki so bili
zadolženi za obglavljanje vedno imeli najbolj ostra rezila. V srednjeveški
Angliji je bilo pravilo, da se ljudi iz višjih slojev obglavi z mečem (ker je
to veljalo za plemenito dejanje), kmetje in ostali nepomembneži pa so pošiljali
na vislice ali grmado (takšna smrt pa ne pritiče pripadnikom višjega sloja, ker
je sramotna in ponižujoča). To miselnost so prevzeli od skandinavskih narodov,
kjer so pomembneže (večinoma bojevnike) usmrtili s pomočjo meča, ostale, manj
pomembne ljudi pa s pomočjo sekire (ta je vedno bila malo bolj skrhana kot
meč). Ravno nasprotno pa so počeli na Kitajskem, saj je tam smrt zaradi
obglavljanja z mečem veljala za sramotno in tako so pomembneže običajno obešali
v znak kapitalne kazni.
Dandanes je načrtno obglavljanje prepovedano v večini držav,
ene izmed redkih, kjer je takšno kaznovanje legalno so Savdska Arabija, Jemen
in Katar, samo Savdska Arabija pa ga še redno uporablja. Poleg tega pa ga
uporabljajo islamske uporniške skupine (med katerimi je najbolj prepoznavna
ISIS) kot kazen za tiste, ki so bili njihovi člani, nato pa so se obrnili proti
njim – torej, za izdajo.
Kot rečeno, za obglavljanje so se uporabljala ostra rezila –
noži, meči in tudi sekire -, nato pa je prišla še malo bolj sofisticirana giljotina (katero so pred tem že
stoletja uporabljali v Halifaxu v Veliki Britaniji, Francozi so jo samo malo
dodelali pred Francosko revolucijo in jo razglasili za svoj izum), katere namen
je bil povzročiti hitro in nebolečo smrt pri človeku obsojenemu na smrt. Iz
časov Francoske revolucije poznamo nekaj zgodb o tem, da so glave ostajale pri
zavesti tudi do deset sekund ali dlje po obglavljanju, kar pa je iz fiziološke
perspektive nemogoče. Odsekana glava izgubi zavest v približno dveh sekundah
zaradi prenehanja bitja srca in hude ter izredno hitre izgube krvi (človeški
vrat je prepreden s krvnimi žilami in ko ga prerežete, večina krvi, ki je bila
v glavi, odteče ven v nekaj sekundah. V tej krvi prav tako več ni zadovoljive
količine kisika, kar možganom bolj škodi kot koristi, zato je bolje, da je srce
več ne poganja po žilah). Francozi so giljotino uporabljali do konca 70. Let
20. Stol., nato pa je Francija prepovedala smrtno kazen. Giljotina je bila
prav tako usmrtitveno orodje v drugi svetovni vojni, saj jo je nacistična
Nemčija uporabljala za usmrtitve izdajalcev (domnevno je bilo med leti 1933 in
1945 usmrčenih preko 16 000 ljudi s pomočjo giljotine oz. kakor so jo imenovali
v Nemčiji, Fallbell – 'padajoča sekira').
V veliko primerih skozi zgodovino so tisti, ki so nekoga
obglavili, njegovo glavo obdržali kot trofejo ali pa jo celo razkazovali
(nabijanje na kole ipd.). Poleg tega pa je že bilo moč zaslediti tudi
odrubljanje glave osebi, ki je že mrtva. Ta praksa je sicer bolj nenavadna in
precej redkejša, vendar pa to še vedno ne pomeni, da se ne dogaja. Glave so
običajno uporabljene kot trofeje ali pa v bolj ezoterične namene.
396. T.i. Skullcup
je skodelica narejena iz vrha človeške lobanje (kalvarija), ki je bil odrezan
od preostanka lobanje. Skozi zgodovino se je pojavilo veliko ustnih dokazov za
takšno uporabo, poznamo pa tudi pisne dokaze. Zaenkrat najstarejša takšna
skodelica, katero so našli in so jo lahko datirali, je stara približno 14 700
let, našli pa so jo v bližini Somerseta v Angliji. Veliko dokazov za podobne
prakse je bilo moč zaslediti tudi na Evrazijskih stepah, kjer so živeli nomadi.
Večina jih je te skodelice uporabljala v ritualne namene, od tukaj pa verjetno
izhaja trditev oz. grožnja 'pitje iz lobanje svojih sovražnikov', katero danes
zasledimo v cenenih filmih in še bolj cenenih zgodbah.
V Indiji in Tibetu je skodelica izdelana na tak način znana
pod imenom kapala (v sanskrtu ta
beseda pomeni 'lobanja'), kjer so se uporabljale v ritualne namene v hinduizmu
in budizmu. Nekatera izmed božanstev na tem področju so dostikrat prikazana med
pitjem krvi iz takšnih skodelic (večinoma Durga – boginja stvarjenja oz.
osnovni vzrok stvarstva, Kali – boginja časa, spremembe, moči, stvaritve,
ohranjanja in uničenja in Shiva - 'naklonjeni'). Kali je na upodobitvah
dostikrat naslikana – ker ima štiri roke – tako, da v eni roki drži meč, v
drugi trizob, v tretji odsekano glavo, v četrti pa kapalo, v katero lovi kri,
ki odteka iz odsekane glave.
V Tibetu so iz okraševanja takšnih skodelic naredili pravo
umetnost, zato ni niti čudno, da veliko takšnih skodelic najdemo v njihovih
templjih in t.i. samostanih, saj so jih tam uporabljali za darovanje nekaterim
božanstvom, ki so bili znani po hitri jezi in besu (npr. Dharmapali – 'branilec
vere'). Običajno so jim darovali kruhu podobne kolače (kateri so v obliki
človeških oči, jezikov in ušes, vino namesto krvi in tudi meso. Med kapalami je
bilo najdenih veliko takšnih, ki so narejene iz pozlačenega srebra, v obliki,
ki posnema človeško lobanjo. Predvsem so kapale imele veliko vrednost v
ritualih in ezoteriki.
397. Še za nekaj momentov lahko ostanemo pri glavah ali
umanjkanju le-teh. Ne jemljite tega kot žalitev (če ne bo resno kdo začel
domnevati, da ste ravno vi novo utelešenje Grayfacea), vsakdo kdaj kakšno stvar
pozabi (eni se tega sramujemo še leta potem, ko se je dogodilo, eni pa se niti
ne spomnijo, da je kdaj do tega prišlo), zato dajmo kakšno povedat o psihogeni amneziji.
Psihogena amnezija ali disociativna amnezija je oblika
retrogradne amnezije, katero velikokrat prikazujejo filmi, zgodbe in predvsem
krimi-nanizanke, v resnici pa gre za izredno redko motnjo, vsaj v takšni
obliki, kot jo prikazujejo tam. Da najprej razložimo nekaj velikih pojmov,
katere sem naštela – ker počasi začenjam razumet, da niste vsi oboževalci
velikih besed. Psihogena pomeni, da
gre za motnjo katero povzroči psihični stres (tako poznamo psihogeni glavobol,
psihogene motnje hranjenja ipd.) in ne poškodba, disociativna pomeni, da psihični stres (ali motnjo) razvijemo v
telesni simptom (vsak človek je pod stresom, nekateri zaradi tega jočejo,
nekateri kričijo, nekateri jedo, nekateri se upirajo hrani ipd. – poznamo tudi
disociativno motnjo osebnosti ali multiplo osebnost, kjer bolnik zaradi hudega
psihičnega stresa razvije drugo osebnost ali več njih), amnezija pomeni delno ali celotno (globalno) izgubo spomina, retrogradna pa pomeni, da bolnik izgubi
nekatere ali vse spomine, ki jih je že ustvaril (njeno nasprotje smo na kratko
omenili v odlomku 191, malo obširneje pa v odlomku 196 – anterogradna amnezija
pomeni, da človek ne more ustvariti novih spominov).
Psihogena amnezija je običajno povezana s hudo psihično ali
fizično zlorabo človeka, zato jo največkrat diagnosticirajo osebam, ki so
utrpele hudo spolno zlorabo (predvsem v otroštvu, kjer žrtev lahko ustvarja
nove osebnosti – disociativna osebnostna motnja omenjena malo nazaj – da bi
ubežal temu pritisku – lahko pa tudi določene spomine iz kritičnega obdobja
zatre do te mere, da izgubi spomin na del svojega življenja) ter pri vojakih,
ki so se vrnili iz bojišča.
Stanje lahko traja nekaj ur pa tudi do več let, predvsem pa
prizadene retrogradni avtobiografski spomin pri žrtvi (oseba zaradi nekega
sprožilca – ki je običajno nasilno dejanje, kateremu so bili priča ali pa so
bili žrtev v njem – pozabi kako ji je ime, koliko je stara, kje je doma, kdo so
njeni starši, kaj v življenju počne ipd.). To stanje je izredno težko
diagnosticirati, saj za razliko od organske amnezije (izgubo spomina, ki
nastane kot posledica poškodbe, strukturne napake ali lezije na možganih)
večinoma ne kaže zunanjih poškodb na možganih. Prav tako pa je vseeno lahko
prisotna pri ljudeh, ki so utrpeli poškodbo možganov, kar dodatno zakomplicira
postavljanje diagnoze.
Stanje večinoma prizadene samo določene oblike spomina –
epizodni in kratkotrajni spomin – prizadetost semantičnega in postopkovnega
spomina pa je različna pri različnih primerih. Druge oblike spomina in
procesiranja le-teh lahko utrpijo podobne poškodbe, vendar te običajno niso
tako hude, kot pri avtobiografskem spominu.
Ker stanje ni posledica vidnih poškodb in običajno nima
fizičnih vzrokov, je fizično zdravljenje zelo riskantno in kontroverzno. Prav
tako so kontroverzni vzroki za nastanek takega stanja, saj psihični stres, ki
stanje povzroči, običajno obstaja pred nastankom stanja. Prav tako pa se je v
zadnjih nekaj desetletjih pojavil problem malingeringa
(ali hlinjenja), kjer se je veliko ljudi pretvarjalo, da ima to bolezen, da bi
se izognili določenim dolžnostim (velikokrat videno v krimi-nanizankah, ki zelo
hitro izgubljajo na kvaliteti, očitno. Oseba, ki je povzročila kriminalno
dejanje – običajno takšno s smrtnim izidom – nenadoma doživi 'epizodo'
retrogradne amnezije in se tega nikakor ne more spomniti. Seveda, klavrne
serije in filmi na to temo ne bi imeli česa početi na televiziji ali kje
drugje, če ne bi imeli srečnega konca, če ta oseba ne bi bila razkrinkana...)
ali dejanjem (pogosto videno pri malih otrocih, ki se izogibajo odhajanju v
vrtec in najstnikih, ki bi morali v šolo). Sigurne ste že kdaj pomislili na to,
da bi se tega načina poslužili... ampak ja, verjetno se ne spomnite.
398. In ker že toliko govorim o spominu, je pametno, da
omenim konkretno babnico tega tedna. To je grška boginja Mnemosyne, boginja spomina, ki pa je ironično, v folklori in
klasični mitologiji običajno pozabljena. Ne pomnijo je več boginjo spomina,
ampak večinoma samo kot mater devetih muz, boginj, ki so navdihovale pesnike in
glasbenike ter širile umetnost in znanost.
![]() |
Mnemosyne |
Titanija Mnemosyne, hči titanov Gaie (Zemlja) in Kronosa
(čas) pripada prvi generaciji božanstev, ki so se izoblikovali na področju
današnje Grčije. Ko se je uveljavila kot boginja, je imela izredno pomembno
vlogo v svetu, saj je to bilo pred nastankom abecede in pisnega sistema
(zapisovanja informacij in znanja). Grki so namreč bili prepričani, da je
spomin tisto, kar nas loči od drugih živih bitij. Obravnavali so ga kot dar, ki
nam omogoča, da stvari racionaliziramo, da lahko stvari in dogodke predvidevamo
ter da lahko pričakujemo. Kot takšen, je spomin veljal za temelj civilizacije.
Z lastnim spominom so si takrat lahko zapomnili pravila in energije stvarstva,
kako poteka krog življenja in znanje o tem, kako življenje sploh poteka v svetu
(torej ni šlo samo za memoriziranje nakupovalnih seznamov in telefonskih
številk).
Verovanja iz tistega časa opisujejo, da je umrli preden je
prišel v podzemlje bil postavljen pred možnosti, da pije iz reke Lethe (ki se imenuje po boginji
pozabljivosti), s tem pa bi pozabil vse bolečine in gorje, ki jih je doživel v
življenju, ali pa da pije iz vrelca Mnemosyne, ki bi mu omogočila, da se
spominja vsega, kar je v življenju doživel. Tisti, ki so izbrali prvo možnost,
so se morali ponovno roditi, da bi se naučili vseh lekcij življenja, ki bi jih
potrebovali v podzemlju, tisti, ki pa so izbrali drugo možnost, pa so lahko
vstopili na Elizejske poljane (danes bi to razumeli kot nebesa ali raj, torej
lahko hitro ugotovite, da prva možnost izbire ni bila tako pametna), kjer so
večnost preživeli v miru.
Žive so zato dostikrat poslali pred dva bazena napolnjena z
vodo – eden je ponazarjal reko Lethe in drugi vrelec Mnemosyne – in najprej so
morali piti iz prvega, da bi pozabili vse gorje, ki se jim je v življenju
dogodilo, nato pa še iz drugega, da bi si lahko zapomnili tisto, kar jim bo
kasneje povedal orakelj. Živi so
bili nato za nekaj dni živi pokopani (da ne boste spet dobili kakšno bedno
idejo iz kakšnega cenenega filma – človek je bil za nekaj dni poslan v osamo,
da je o stvareh razmislil, medtem, ko je čakal, da ga obišče orakelj) oz.
postavljeni v grobnico zemeljskega boga Trofonija, ki je služila kot neke vrste
'samica'. Po nekaj dneh so ga odpeljali k oraklju in če ga je ta spoznal za
vrednega, mu je izdal skrivnosti življenja, potem pa ga je poslal nazaj v
realnost, kjer so ga posadili na Mnemosynin tron, on pa je lahko povedal vse,
kar se je naučil v samoti in s pomočjo oraklja.
![]() |
Devet muz |
Mnemosyne danes pomnimo večinoma kot mater devetih muz, ki so
navdihovale umetnike in znanstvenike. Ko je Zevs dokončno premagal Titane in se
uveljavil kot vrhovni bog grškega Panteona, ga je postalo strah, da bodo
njegove zmage in odločitve, ki so ga pripeljale do njegovega položaja, odšle v
pozabo. Zato se je preoblekel v pastirja in zapeljal Mnemosyne. Skupaj sta
spala (da ne uporabim bolj vulgarnega izraza) devet dni zapored in mesece
kasneje je Mnemosyne devet dni zapored rojevala in vsak dan rodila hčero – tako
so bile rojene Clio (zgodovina), Thalia (komedija), Erato (lirika), Euterpe (glasba in pesem), Polihymnia
(himne), Calliope (epske
pesnitve), Terpsichore (ples), Urania (astronomija) in Melpomene (tragedija). Muze so imele en
um, njihova srca so bile pesmi in njihov duh brez skrbi. Vedno so bile prisotne
na zabavah na Olimpu, kjer so
zabavale očetove goste. Večinoma so pele o grških junakih, velikih dogodkih v
zgodovini ter opevale pomembne dogodke v mitologiji. Ničesar od tega pa v
resnici ne bi zmogle, če ne bi imele spomina, ki jim je bil podarjen s strani
njihove matere.
399. ker se je nekdo na tej strani razpisal na vse mile viže
in opisal kopico stvari, ki se v resnici nikomur ne zdijo vredne, da si jih
zapomni, naj sledita dva malo krajša članka, vendar za nalašč, naj bosta ta dva
kratka članka o velikih besedah, katere veliko premalo uporabljamo. Prva naj bo
beseda dépayser.
Gre za besedo francoskega izvora, ki opisuje tisti trenutek,
ko se odločimo, da zapustimo svoje 'varno mesto' – prostor (tako dejanski
prostor kot tudi omejitve, ki smo si jih postavili sami) v katerem počnemo samo
stvari, katere resnično nujno moramo - saj veste, da nas sosedje ne bi
'postrani gledali', da mogoče ne bi naredili nekaj, kar nam ne bi bilo všeč, da
ne bi slučajno doživeli kaj bi na nas pustilo kakšno praskico ali pa bi se,
bog-ne-daj, morali srečati s kakšnim človekom.
Ko svoje 'varno mesto' zapustimo, lahko naredimo stvari
katerih še nismo nikoli, stvari, ki so nam zoprne, nadležne in celo mučne...
vendar tudi to so stvari, ki morajo biti storjene. Nihče jih ne bo storil
namesto nas, če pa bomo z njimi odlašali, nas lahko nekega dne konkretno
namlatijo po hrbtu, če ne celo po betici.
400. In, ker je bila že predhodna beseda, katero smo
obravnavali tako depresivna, naj bo za čisti konec še ena, mogoče še malo
hujša. To je L'appel du vide, prav
tako francoska beseda, ki opisuje neustavljivo željo po tem, da ko stojimo nad
prepadom ali na robu čeri, da bi dejansko skočili noter. To je tisti mali
glasek, ki nam pravi naj končno naredimo nekaj nepredvidljivega in se iz te
dogodivščine nikoli ne vrnimo.
Veliko psihologov ta glasek opisuje kot osnovno motnjo pri
težavah z anksioznostjo in depresijo ter jo posledično obravnavajo kot
avtodestruktivno motnjo, saj, ko stojimo na robu nečesa, smo v resnici samo
korak stran od smrti. V resnici smo samo postavljeni v situacijo, ki nam ponuja
možnost, katere se bojimo in kljub temu, da se je bojimo, imamo v sebi še vedno
malo tistega, ki nam narekuje, da lahko končno storimo nekaj povsem
nepričakovanega.
Tako, to je zaključek našega 40. Tedna skupaj, lahko da se
dejansko vrnem naslednji teden in vam povem še nekaj stvari, ki vas sploh ne
zanimajo – zato moramo nekateri drugi bolj na široko razmišljati o njih – ker opažam
tudi, da vas kakšne resnično zanimive informacije sploh ne zanimajo, vaši
predlogi pa so običajno izredno populistične narave (takšnih pa vam ne mislim
opisovati, za to imate internet, ki je poln nepomembnih podatkov). Vseeno, moji
fascikli se razpadajo, svoje znanje moram nekomu vsiliti, zakaj ga torej ne bi
kar tukaj? Tukaj lahko še kdo najde kaj zanimivega in ne rabim vsega nositi v
glavi. Moja glava je za to dejansko premajhna.
Kljub temu še vedno velja ponudba, da kaj pokomentirate, mi
poveste, da se motim ali pa mi daste kakšen kvaliteten namig o tem, kaj bi vas
mogoče utegnilo zanimati. Saj vendar pravijo, da upanje umre zadnje, kajne?
Torej, veliko kvalitetnega znanja do naslednjič!
V vsem kaosu je kozmos, v vsem neredu skriti red! (C. G. Jung)
ZDRAVO!!!!!
OdgovoriIzbrišiJaz sem Erickson, ko sem na koncu ugotovila, pričevanja o tem urok kolesa dr ozalogbo, kako je pomagal veliko ljudi, da bi dobili svoje ljubimce in uničenih domov nazaj, sem stopila v stik ga je prek svojega e-poštnega naslova ozalogboshrine@yahoo.com, ker sem bil popolnoma obupan, da bi dobili moje žena nazaj. Življenje brez moje žene je pravi nered za mene in moje otroke. sem hotel dramatične spremembe in sem mislil, magija je lahko rešitev. Po razpravi o resolucijo z dr ozalogbo, on mi je dal upanje, da bo obnovil svoj zakon. Počutil sem prepričan, da bo v resnici, da je moja žena, da se vrnejo domov in je to storil! To je fantastično, kaj so to super urok kolesa naredil zame, njegova pomoč je neprecenljiva! Ne vem, kaj bi jaz naredil brez pomoči dr ozalogbo je, počne svoje delo tako dobro je organizirana in zelo funkcionalno, verjamem, da je najboljši urok kolesa sem lahko računate na, ko gre za vse vrste urok, sem je podrl, da njegove čarovnije delal, če potrebujete pomoč, se obrnite ga na ozalogboshrine@yahoo.com +2348109250587